Thursday, March 23, 2017

MSK144 on 6 meter


You have to have patience to do a meteor scatter. Waiting for the right moment. Continuous staring at your screen to detect a CQ. Meanwhile, I missed two calls. 9A9T and OK1DNT on 50.280 MHz MSK144. There were between 10 and 11 UTC 39 meteors detected. At that time, during the day pretty much. I do listen with a 6 meter vertical. I think most stations are using horizontal polarized antennas. I am not sure about that. I do use WSJT-X v 1.7.0 software.

One station received me with MSK144  on 6 meter: DG0OPK 457 km




WSPR this morning.



5 comments:

  1. Hallo Paul, leuk die MS op 6m. Ik zelf doe MS op 2m en zit dan wel horizontaal. Maar ik heb ook gemerkt dat met mijn X300 verticaal ik ook redelijk wat MS bursts kan ontvangen. Ik denk dat 99,9% van de meteoor scatteraars horizontaal zitten. 73 Hans, PE1BVQ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hallo Hans, ja, dat denk ik ook. Ik overweeg om een horizontale loop voor 6 meter aan te schaffen. Misschien ook voor 2 meter. Ik denk dat er soms ook polarisatiedraaiing plaatsvindt tijdens de overdracht van signaal. De stations die ik binnen krijg op de verticaal zijn meestal zo'n -1 - -3 dB. Dus niet slecht. 73 Paul (Bedankt voor het abonneren op mijn Youtube kanaal.)

      Delete
  2. Ik weet niet of ik je het al een keer had doorgegeven maar probeer ook eens MS op 2 meter. Randomfrequentie is 144.370Mhz en je kunt op ON4KST mooi volgen wie er met wie een poging gaat wagen.
    Men spreekt dan de frequentie af en wie het eerst start. http://www.on4kst.com/chat/start.php
    ON4KST heeft een chatprogramma voor 6m alsmede voor 2m etc.
    Voordeel van ON4KST is dat je niet in de wilde weg moet gaan zoeken naar MS-stations.
    Ook hier zit men hoofdzakelijk horizontaal maar een simpele 3 el. yagi o.i.d. is zo gemaakt/gekocht. Succes! 73 Hans, PE1BVQ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ik zie net dat ons laatste berichten elkaar gekruisd hebben, maakt niet uit hi. Fijne Paasdagen.

      Delete
    2. Hallo Hans, ja dat zal ik eens gaan doen. Eind van de middag. DK8NE zit met een omnidirectional horizontale loop te luisteren op 6 meter en die ontvangt heel Europa zowat. Antenna staat wel heel hoog. ;-) Fijne paasdagen. 73 Paul

      Delete

Popular Posts