Sunday, August 14, 2016

Listening to MS with MSHV

I was SWL for years before I got my full license. I still can recall the thrill when a faraway station was heard. Together with my dad (PDØDCZ | SK) we were listening on 80 meters to catch some US DX. A wonderful time. My SWL call was NL1008. Still have that listeners call. And I still like the NL-Post in our amateur VERON monthly. Think about it: when there is no one to answer your CQ call, someone out there is hearing you. I hope that the reception will be on the Reverse Beacon Network, or DXsummit or DXmap.com etc. So your CQ call was not in vain. With Meter Scatter my power and antenna are not suitable for successful transmitting but good enough for listening. So I can still report stations I do hear, and that is very useful to do. I use MSHV for meteor scatter reception. Very nice software by LZ2HV. Stations I spotted were: OH1TM, F4BPJ and PA2J (local) Take a look at: http://lz2hv.org/mshv

2 comments:

  1. Hallo Paul, een mooie terugblik met prettige herinneringen.
    Ik denk dat de meeste zendamateurs begonnen zijn als luisteramateur. Ik ook. Van korte golf omroep DX stations naar de amateurbanden, luisternummer aangevraagd en uiteindelijk zendamateur geworden.
    Leuk dat je ook naar MS luistert. MSHV is een goed MS-programma die ik zelf ook regelmatig gebruik op 2m. Maar WSTJ-10 met FSK441 vind ik iets beter. Ik wil nog wel eens i.p.v. QRP met een long Yagi en 200W op 2mb "spelen". MSHV zit er wel gelikter uit. Wil je MS volgen kijk dan eens op de chatbox ON4KST, daar worden zowel normale SSB contacten (Tropo-ES) alsmede digi QSO's afgesproken. JT65B voor EME en FSK441 voor meteoorscatter. Op 6m zitten ze met JT6M. Horizontale antennes werken natuurlijk het beste maar soms wil het ook wel lukken om iets te volgen met een vertical, zeker op 6m.
    Succes, 73 Hans, PE1BVQ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hallo Hans, ik luister alleen als er een meteoren regen is. En alleen op 6 meter omdat, wat jij ook al zegt, een horizontale antenne is dan wel noodzakelijk. MSHV ziet er idd wat qua vormgeving beter uit, en de groene high lights bij CQ vind ik wel fijn. Ik ben altijd wel in om wat software uit te proberen. Ik zal die chatbox van ON4KST even gaan bekijken. 73 Paul

      Delete

Popular Posts