Thursday, June 23, 2016

Up to the solar minimum


Sunspots vanishing, again: For the second time this month, the solar disk is blank--no sunspots. What does this mean? The solar cycle is like a pendulum, swinging back and forth between periods of high and low sunspot number every 11 years. Today's blank sun is a sign that the pendulum is swinging toward low sunspot numbers. In other words, Solar Minimum is coming. (http://www.spaceweather.com/)

No need to worry. It’s worthwhile to see what we can do with a solar minimum. Europe is always possible. In summer time we can try Es qso’s on 10 meter band, especially now and for the coming years. Don’t left this band without trying. Tonight I made a few qso’s on 40 meter with PSK31. I use 25 watts standard when I work PSK31. With CW, JT65 or JT9 I use 5 watts. Tonight I worked UT8IAR, SP3MIP and HA1DSL.

7 comments:

  1. Hallo Paul, er zijn altijd verbindingen mogelijk ook in de slechtere jaren. Heb op 10m zelfs wel Braziliƫ gewerkt in het vorige dal. Het zijn alleen niet veel (F2) QSO's die je maakt. 73, Bas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hallo Bas, 10 m kan altijd voor leuke verrassingen zorgen. 73 Paul

      Delete
  2. Hallo Paul, er is altijd wel wat te werken. Als je kunt genieten van het gewone, dan is iets dat daar net boven zit al snel speciaal. 73, Bert

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hallo Bert, dat is ook zo. Ik vind elk QSO van waarde. Ik ben ook geen echte DX-er. Wel leuk als ik er 1 kan werken, daar niet om. 73 Paul

      Delete
  3. Hallo Paul, ik sluit mij volledig aan bij de reacties van Bas en Bert.
    73 Hans, PE1BVQ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hallo Hans, de strekking van mijn blog item is als die van de bovenstaande reacties, ik zeg ook niet dat er niets mogelijk is, juiste wel. Juist blijven proberen, b.v. op 10 m ondanks de minimum. Misschien dat ik een beetje onduidelijk ben geweest. 73 Paul

      Delete
  4. Hallo Paul,
    het is mij duidelijk, dan denken wij alle vier hetzelfde.
    Inderdaad, als je niet probeert, krijg je ook geen kans.
    73 Hans, PE1BVQ

    ReplyDelete

Popular Posts