Monday, March 9, 2015

Propagatie variabele (Dutch)


Soms verbaas ik me over de propagaties. Zoals gisteren. Ik was QRV met JT9 op 10 meter. Een paar keer CQ geroepen maar geen succes. Wel zag ik een paar minuten later dat ik was gespot in ArgentiniĆ«. Hum… 

Er was een PD station uit Groningen, zag ik, die de een na de andere station in USA werkte. Hij kreeg rapporten van zo rond de -0 dB. Hard dus. Uiteindelijk met veel moeite kan ik hetzelfde USA station werken die hij net daarvoor had gewerkt, maar ik kreeg -26 dB ondanks dat ik werkte met een vrij hoog vermogen van 25 watt. Huh? Hoe kan dat? 

Het zal wel met de antenne te maken hebben. Denk ik dan. Op QRZ.com even opgezocht, maar noppes. Geen info over antennes. Stel dat hij een goede beam heeft met, zeg 10 db gain en dat is best veel. Misschien werkte hij met 100 watt. Dan is dat 6 dB. Samen 16 dB’s. Dan blijven er nog 10 dB’s over die ik niet kan verklaren. 

Laat we dat een propagatie variabele noemen. Klaar. 

Misschien lag het aan mijn antenne. Is er iets mis. Dus even de webSDR van Twente beluisterd maar daar was ook bijna niets te horen op 10 meter, behalve enkele USA KW contest SSB stations. Dus in Noord Holland en in de achterhoek valt niets te horen maar in Groningen kennelijk wel (what say Bas) 

Er is soms wel sprake van ducting of pijplijn verbindingen die heel lokaal propagaties kan verklaren of nog beter, kan duiden. Echter, die zie je eerder op 6 meter of VHF. 

Het mooie van JT9 en JT65 is de vrij nauwkeurige rapporten, waaraan het met phone, psk31 en cw vaak ontbreekt. Afijn, bij gebrek aan qso’s is het een mooie gelegenheid om je af te vragen hoe dit zo allemaal komt.

5 comments:

  1. Hallo Paul, een nederlands schrijven van jou! Ben er ondersteboven van ;-) Ben wel nieuwsgierig welk PD station dat was hier in de buurt. En ja, propagatie kan heel erg verschillen binnen zeg 50-100km. Ik sprak toevallig afgelopen woensdag met PD1BM Bert (zoek maar eens op) hij was al meer dan een week aan het roepen geweest naar de DXpeditie op Juan Fernandez. Hoorde diverse stations uit het westen en midden van het land er mee werken en ook met de USA terwijl hij er niet doorheen kwam. Pas op de laatste dag lukte het. Bert heeft geen kleine antenne hi...Dit zelfde had ik ook vaak vergeleken met PB7Z Bernard die ongeveer 50km ten zuiden van mij zit. Vooral naar Afrika had hij vaak 10 minuten eerder propagatie als ik. Wel leuk dat je zulke dingen beschrijft in het blog. Dit soort variabelen kan geen propagatievoorspeller voorspellen. 73, Bas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hallo Bas, tja, de call, ben ik alweer vergeten, niet opgeschreven. In het Nederlands schrijven gaat me toch beter af dan in het Engels. ;-) Propagaties blijven toch vreemde dingen. Blijft een onderzoek waard. Trouwens op de foto boven mijn stukje kun je zien dat boven 5 watt het nauwelijks wat uitmaakt of je met 25 of 100 watt werkt. Als de propagatie maar goed is. 73 Paul

      Delete
    2. Hallo Paul, inderdaad ik zie het nu. Is mijn ervaring ook. Als er geen goede propagatie is heeft meer vermogen ook niet veel zin. Het is puur het psychologische effect. Meer vermogen geeft meer zelfvertrouwen. Terwijl het met laag vermogen net zo goed gaat. 73, Bas

      Delete
    3. Hallo Paul, wat Bas onderschrijft, propagaties kunnen zelfs hier in dit kleine land nog behoorlijk verschillen. Op VHF en UHF is het nog veel erger. Maar ik heb 1 ding geleerd en dat is niet naar naar andere amateurs kijken en vergelijken want dat werkt niet. Gewoon vertrouwen op je eigen apparatuur en antennes en genieten wat je daar mee kunt bereiken. De ene dag valt het mij tegen en werk ik bijna niemand, de dag erop werk ik met 5W mobiel met Cuba. Kijk Paul, daar doen we het voor hi. 73 Hans, PE1BVQ.

      Delete
    4. Hallo Hans, je hebt helemaal gelijk. Propagaties kunnen heel wonderlijk zijn. 73 Paul

      Delete

Popular Posts