Saturday, October 4, 2014

Another version of JT65-HF

I just came across the software for JT65 by HB9HQX. It’s just another version of JT65-HF by Joe W6CQZ. But I like this version because of its interface; all in one.
I just tried it on 10 meter and JT65-HF by HB9HQX decoded more signals than WSJT-X 1.3 Not a final judgement but only a fact so far. Only the waterfall screen shows 2 KHz, a problem? No, not for me.
I like the Call sign in the waterfall when CQ; there is an alert on board for CQ calls; Output is adjustable for lower ALC; RR73 macro for skipping 1 step (RRR)
I still use WSJT-X 1.4 for JT9, but for JT65 I will use the HB9HQX version of JT65-HF.

This morning I worked KB5JC with JT65 on 20 meter (see photo of the antenna of KB5JC). I was very crowded on 20 meter to find a free spot. I do not have a booming antenna tower, so I have to crank up the power a little to be heard.
Yeah, I know 5 watts it’s enough, but I think a lot of the users have more power inclusive the antenna gain of big antennas.

5 comments:

  1. Hallo Paul, je kan in WSJT-X ook de ALC regelen (power schuif aan de rechterkant). RR73 kan je ook doen met zelf ingeven, maar er is geen knop voor. Wel als je JT-macro gebruikt. 2 KHz is meer dan genoeg eigenlijk, echter je kan ook wat missen? Hoe heb je vergeleken dat deze JT65-HF versie meer decodeert dan WSJT-X 1.3? Beide programma's tegelijk laten draaien? Had ik wel een screenshot van willen zien?
    Ik ga deze HB9HQX versie ook eens proberen. 73, Bas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hallo Bas, ach ja, heel veel verschilt het niet. Ja, ik liet beide programma's draaien kijken of er verschillen waren. Maar dat was dus ook zo. Helaas geen screenshot van gemaakt, maar het was echt zo. Die extra knop met RR73 vind ik wel handig omdat ie meteen de call sign erbij zet. Handmatig moet je dan ook zelf de call sign ingeven. Dat vind ik dan niet handig. Je tegenwoordig vaker dat de ze RRR skippen. Ik ook nu dus. ;-) 73 Paul

      Delete
    2. Ik ga het binnenkort ook eens testen. Ben wel nieuwsgierig geworden! 73, Bas

      Delete
  2. Hello Paul, more power and big antenna's, but I think, it's also still a matter of propagation. 73, Bert

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hallo Bert, absoluut waar, gisteren zat ik met JT65 op 10 meter, maar ik kwam er niet doorheen. Het was aardig druk op de band, maar met CQ roepen en S&P; ik werd niet gehoord. Waar ik op doel is dat er sprake is van verdringing. Het is de wet van de sterkste die het eerst wordt gehoord. Dan is QRP een stuk lastiger op een band met toenemende activiteit. 73 Paul

      Delete

Popular Posts