Monday, June 23, 2014

2 meter

Het is behoorlijk stil geworden op 2 meter FM. Op de simplex kanalen hoor ik af en toe wel eens verkeer, maar wel sporadisch. Ook op de FM voice repeaters is het stil. PI3ZDM in Zaandam is ook alweer een tijdje uit de lucht, en daar was best veel activiteit. Nu rukken wel de DMR repeaters op in Nederland. Maar aan dat hoofdstuk ben ik nog niet. Vorig weekend sprak ik PA1EMT Rob en PA1VW Bert (ik heb zijn antennepark voor 2 meter wel eens met bewondering aanschouwd) op PI3ALK repeater Alkmaar. Zij waren op weg naar Hargen voor de 2 meter QRP contest. Uit mijn logboek bleek dat ik al meer dan een jaar niet meer op 2 meter was uitgekomen. Dus zelf ben ik ook natuurlijk schuldig aan gebrek aan activiteiten op 2 meter. Laatst las ik ook dat piraten en pesterijen ook debet zijn aan het tijdelijk sluiten van repeaters. Jammer, dat het zo moet gaan. Overigens, het heeft wel wat om met condities in SSB of CW uit te komen en leuke verbindingen te maken. Ik loerde op inversies, want als de rook van de hoogovens op een warme dag recht omhoog steeg, dan spurtte ik naar huis om de set aan te zetten. Vaak waren er dan leuke verbindingen te maken, ook op simplex FM.

3 comments:

  1. Hallo Paul, er wordt inderdaad door veel amateurs geklaagd, maar 2m is nog "still alive". Op de repeaters en het FM gedeelte is het wel erg stil, maar dat is vaak in de zomermaanden valt mij op. Op het SSB gedeelte 144,0 - 144.5Mhz zijn nog volop activiteiten voor hams die een horizontale richtantenne hebben b.v. Yagi. Zoals je weet zit ik bijna dagelijks in SSB op de 2m/70cm om de amateursatellieten te werken. Dus daar zijn activiteiten. Maar ook in digimodes is er genoeg te doen op 2m in SSB. B.v. meteoorscatter (MS) op 144,370 e.o. met FSK144 en JT65 voor direct of via maanreflecties( EME). Deze digimodes doe je o.a. met het WSJT9 programma.
    Kijk maar eens op de site/chatbox van ON4KST. http://www.on4kst.com/chat/start.php
    Daarnaast kan men wel bijna elke avond in SSB met Duitsland werken en op de dinsdagavond in SSB met Scandinavie (contesten). Ook in de middag is men in Frankrijk vaak actief in SSB. Dus al met al is er nog genoeg te doen. Je moet natuurlijk wel met een richtantenne horizontaal zitten want met een verticale stok ontvang je geen SSB op 2m tenzij het je buurman is hi. En doordat de meeste amateurs voor VHF/UHF alleen een rondstraler gebruiken, horen zie niets in het SSB deel en zeggen dan dat er geen activiteiten meer zijn. Ze moesten eens weten. 73 Hans, PE1BVQ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hallo Hans, ja dat is het, ik heb alleen een verticale rondstraler waarmee ik met SSB niets kan doen. Het is goed om te horen dat er nog veel activiteit in dat gedeelte van de band is. Want dat vond ik vroeger ook leuk. 73 Paul

      Delete
  2. Hallo Paul, wat mooi, rooksignalen als conditie verklikker. FB, 73, Bert

    ReplyDelete

Popular Posts