Monday, January 13, 2014

Who needs more power?

Who needs more power than 5 watts? The difference between 1 watt and 100 watts is about 3 S-points. 1 watt is a good starting point for all digi modes. Not more power is the option, but a good antenna (you can build or buy a good one) and good propagation (it's a gift of the sun or nature). That’s all. No more troubles with your neighbours, no RFI and it’s better for our health too. Too much radiation can causes cancer. The main question is, why do they hear me with e.g. 35 watts psk31 and not with 1 watt. I think it has to do with QRM caused by higher power levels of other stations on crowded bands. So, this year I will operate with 1 watt WSPR and several digimodes such as JT65 and JT9. Keep an eye on my WSPR blog and watch my results. This morning I was spotted by several stations from Australia with 1 watt (distance between 15.000 and 16.000 km) on 20 meter. Nice to read: Bert PA1B blog.

7 comments:

  1. Who needs 1 watt? I've been whispering with 0.02watts these past few days and have been spotted in many places.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Julian, yeah right. But to start with... then lower the output, thought I think looking at the diagram it's peanuts. With a attenuator I can go lower than 1 watt up to 50 mW but the attenuator effects my receiver as well. 73 Paul

      Delete
  2. Hoi Paul, oei ik dacht ik ga het een jaar proberen op 5W. Maar dan kom jij.....met 1W ook op JT modes. Ik ben benieuwd! Vind 5W al hard werken, maar het is te doen. Komt nog 1 ding om de hoek....de factor tijd. 73, Bas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hallo Bas, ik ga met JT9 en JT65 gewoon met 5 watt aan de gang via mijn FT450. WSPR doe ik nu met de FT817 op 1 watt. Ik kan lager met een attenuator maar dat heeft ook effect op het binnenkomend signaal, en als ik echt andere qrp stations wil horen moet de ontvanger wel goed zijn. Het beste is dan een aparte ontvanger en aparte transmitter. Bij Roger G3XBM staat een wspr kit. Al gezien? 73 Paul

      Delete
    2. Ja ik heb de WSPR kit gezien. Maar heb er ook nog steeds 1 die ik wil bouwen hi. Ja zo doe ik het ook 5W JT en 1W WSPR. Overigens doe ik altijd al WSPR met 1W behalve toen vanaf Schiermonnikoog afgelopen najaar. 73, Bas

      Delete
  3. Hallo Paul, goed om te lezen dat je ook QRP gaat werken met digimodes. Ik doe niet anders hi. Afgelopen vrijdag heb ik mijn HF set (100W) verkocht. Die stond al ruim een jaar stof te happen. Zelfs mijn SSB verbindingen vanuit huis maak ik met mijn FT817 met hooguit 5W. I.p.v. een attenuator te gebruiken kun je ook je audio naar de TX nivileren, dan zakt je vermogen ook. Veel succes met het QRP werken. 73 Hans, PE1BVQ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hallo Hans, Inderdaad kun je de audio verminderen, wat ik ook doe. Die staat bij de FT450 minimaal afgesteld, dus ik zend altijd veel minder dan 5 watt uit, maar hoeveel? Dat is de vraag. Ik heb er geen watt meter er tussen staan.

      Delete

Popular Posts