Thursday, November 14, 2013

JT65 is the winner

I checked PSK reporter for checking all active monitors on PSK Reporter for the last 12 hours today. On the graphic you can see CW but that’s another story. There is CW skimmer for actual monitor activity. No doubt CW and SSB are the most popular modes in use. What about the digi modes? Well, congratulations for Joe Taylor (K1JT) JT65 is the winner! Followed by PSK31. JT9 a good 3rd place. Surprising is ROS. Still doing a good job. What about Olivia, Hell, Throb, MT63, JT44, MFSK, Lentus and Contestia? Forget about it. No activity the last 12 hours. Maybe in the weekend probably, because more hams are active. I tried several digi modes myself today calling CQ. Nothing. JT6M is most of the time in use when there is meteorites active (6 meter band) And there is some SSTV activity mainly on 20 meters .

Update: I jumped to conclusions too fast, I am afraid. Not all digi software supported PSK Reporter said G4EST and he is right of course. Maybe it shows only a trend. On 10 meter yesterday the JT65 bandwidth was crowded. About 12 stations were QRV, and only 3 PSK63 and 1 PSK31 station. BX2ABT reports: No reports doesn't mean no activity . He is daily active with Olivia on 20 meter. I will look for him. ;-)

Another great repoter site is Hamspots. (Sorry I forgot) I checked digi mode activity for the last 2 minutes at 10 h UTC. JT65: 70 stations; PSK31: 21 stations; JT9: 8 stations; and RTTY; 1 station. I heard Olivia on 14.106 QSO G0MGM with EI9FV. I heard Hell sometimes last week. And agian I see a certain trend. JT65 is really the most used digi mode at the moment and PSK31 is a good for a second place.

5 comments:

  1. Interessant Paul, JT65 blijft erg populair terwijl JT9 in theorie beter is en minder ruimte inneemt. Misschien heeft het een paar jaar nodig. Het SIM31 geprobeerd maar geen enkel ander station hiermee gezien of een QSO kunnen maken. Misschien moeten we eens een sked doen als we beiden een keer tijd hebben. Van de digi mode Lentus had ik nog niet gehoord. Ga ik even naar speuren. 73, Bas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hallo Bas, SIM31 heb ik ook nog niet geprobeerd. Ik zal er eens mee aan de slag gaan. Een sked is altijd leuk om te proberen. Lentus ken ik ook niet. 73 Paul

      Delete
    2. Hallo Bas, ja ik heb SIM31 wel geprobeerd. Ik was het even vergeten. Maar ik had een hoop gedonder. Dat wat ik in de macro's zette dat was even later weer verdwenen. En andere narigheid. Dus ben ik met dat experiment snel gestopt.

      Delete
  2. Hallo Paul,
    Jouw onderzoek geeft een goed beeld hoe de digitale modes worden gebruikt.
    SIM31 heb ik al regelmatig gebruikt en ca. 12 QSO's meegemaakt. Maar meer valt er ook niet te maken. Het zijn maar een beperkt aantal gebruikers waaronder veel Fransen. Je moet inderdaad wel de juiste macro's selecteren en in de juiste volgorde. Velen doen dat niet en dan krijg je de meest vreemde berichten. De mogelijkheid van automatisch een QSO maken vind ik erg onpersoonlijk al wordt dat door velen toegepast. Je gaat gewoon naar je werk en als je terugkomt heb je b.v. 5 QSO's gemaakt! En ook nog netjes voor je gelogd! Nee, niets voor mij.
    73 Hans, PE1BVQ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hallo Hans, ik moet iets fout hebben gedaan met SIM31. Maar gisteren weer even naar gekeken maar ik ben er niet kapot van. Die automatische qso's hoeft ook niet voor mij. Het is voor de tegenpartij toch niet leuk om met een machine te communiceren? Ik wil wel Olivia en Contestia wat meer uitproberen. 73 Paul

      Delete

Popular Posts