Wednesday, January 9, 2013

Conditions on 10 meter

It happens not very often that I work with phone (SSB) - last night I heard YL2GUV calling CQ on 80 meters. Normally the band is full with rag chews and seldom very interesting talks anyway. But I called him and he came back for me with a 57 report for me. We had a pleasant short qso. When I monitor the phone parts of the HF band (and VHF too) I know why I don't like phone: too much bull**** that's why I prefer CW and digi modes, it's right to the point.

On 10 & 12 meter I worked UA9CEB and UA9AFT with psk31 both 6500 km away from me. With FM I heard N2RRA from New York on 29.615 MHz in qso with a France station. In the late afternoon I let WSPR run for a short while until sunset.

Do you noticed that the Solar Flux is 169 and 144 sunspots! We should keep an eye on the higher bands.

5 comments:

  1. Precies dezelfde reden waarom ik geen liefhebber ben van SSB. Ik draai wel eens over de frequenties om es te luisteren, maar voor QSO's hou ik het toch bij digimodes en probeer ik het in CW.
    Misschien eens tot ziens in JT9 of JT65A ?
    We hebben elkaar onlangs gespot op 80m WSPR.

    73 Patrick ON4CDJ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hallo Patrick, dat was me nog niet opgevallen, maar inderdaad. Ja, wie weet treffen we elkaar nog een keer met JT65 of JT9. Of gewoon BPSK-31 wat ik toch veel doe tegenwoordig weer. Op 80 m en alle banden naar boven. 73 Paul

      Delete
  2. Precies dezelfde reden waarom ik geen liefhebber ben van SSB. Ik draai wel eens over de frequenties om es te luisteren, maar voor QSO's hou ik het toch bij digimodes en probeer ik het in CW.
    Misschien eens tot ziens in JT9 of JT65A ?
    We hebben elkaar onlangs gespot op 80m WSPR.

    73 Patrick ON4CDJ

    ReplyDelete
  3. Hallo Paul, tja ik ben radioamateur vanuit de CeeBee wereld. Dus heb ik wel wat met SSB en 10m. Alhoewel je gelijk hebt kun je af en toe wel leuke ragchews maken. Maar daar moet je dan wel van houden. Vroeger heb ik heel wat leuke QSO's gemaakt vooral met USA en Engeland was een goed gesprek op te zetten. Als je weinig tijd hebt zoals ik is het handiger om korte QSO's te maken in zo weinig mogelijk tijd. Digitaal ragchews kun je overigens leuk maken met Olivia. Vanavond ben ik weer QRV als alles meezit. Wil denk ik eens kijken op 160m JT9. En als dat niet lukt waarschijnlijk 80m/40m. Vind het jammer dat 10m eigenlijk alleen maar overdag open is. Ik kan me nog wel herinneren dat 10m gewoon tot middernacht open was jaren geleden. Weet niet of we dat deze cyclus nog mee gaan maken. 73, Bas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hallo Bas, zelf ben ik niet zo van de rag chews. Gewoon de verbinding maken, de noodzakelijke gegevens uitwisselen en klaar. ;-) Ik zal vanavond ook even op 160 m proberen met JT9 uit te komen. Kijken of dat lukt. 73 Paul

      Delete

Popular Posts