Tuesday, December 4, 2012

WSJT-X using JT9-1

WSJT-X is an experimental version of WSJT implementing JT9, a new mode designed especially for use on the MF and LF bands. JT9 shares many characteristics with the popular modes JT65 and JT4. All three are designed for making QSOs under extreme weak-signal conditions. They use nearly identical message structure and source encoding.

JT9 offers five choices for the duration of timed T/R sequences: submodes JT9-1, JT9-2, JT9-5, JT9-10, and JT9-30 use 1, 2, 5, 10, and 30 minutes, respectively. Submodes with longer transmissions trade reduced throughput for smaller bandwidth and increased sensitivity. The slowest sub-mode, JT9-30, has total bandwidth 0.4 Hz and operates at signal-to-noise ratios as low as -40 dB measured in the standard 2.5 kHz reference bandwidth. More info.

Of course I was very curious about this software and yesterday I installed the software. This morning I was testing for the first time JT9-1 on 160 meter. Not very long maybe 10 minutes. I didn't receive any station. Later this morning I got an email from LA3JJ that he heard me! (see screenshot) because it’s nice to have a WSJT mode for making QSO’s with low power on 160 meter. So tonight I will tuning again for JT9 on 160 meter. (and tomorrow morning) I use dial frequency 1838 KHz USB, 1500 Hz. Today I was to quick with shutting down JT9-1

On 80 meter I worked DO7FOX/P and I was 59+5 db in Germany with SSB. On 20 meter I worked E79D from Sarajevo, Bosnia. On 15 meter I worked 5N7M from Abuja, Nigeria (see photo). On 40 meter: M0TWW Tim from England and OP200HC from Belgium. All with SSB.

14 comments:

  1. Interessant stukje Paul. Ben zelf nog niet bezig geweest met JT9. Maar wil er nog wel een keer mee aan de gang. Ik houd je blog in de gaten wat dat aangaat. 73, Bas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hallo Bas, het leuke is dat het een qso mode is, een soort samensmelting van WSPR en JT65A. Kan veel beloofend zijn. Wat mij nu opvalt is dat er nog geen consensus is over de dial frequentie, dus nu zitten verschillenden op andere frequenties. 73 Paul

      Delete
    2. Ik zal binnenkort eens gaan kijken op 10.130? We zullen zien. Lijkt me wel erg interessant 73, Bas

      Delete
  2. Hallo Paul,
    Ik ben al een kleine 3 weken actief met JT9 op 30m, frequentie 10130.00 kHz, en al redelijk wat QSO's gemaakt. Je kan het inderdaad als een samensmelting van JT65 en WSPR beschouwen.
    Op deze spottersite http://hamspots.net/wsjt/ zie ik ook oa. frequenties 14078.00 en 21078.00 kHz opduiken voor JT9 activiteit, maar daar heb ik nog geen QSO's gemaakt.
    Misschien tot binnenkort op JT9 ?

    73 Patrick ON4CDJ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hoi Patrick, het valt me wel op dat er verschillende dial frequenties gebruikt worden. Ik heb voor 40 meter al drie verschillende. Dat maakt het niet gemakkelijk. Het zou handig zijn als er duidelijk wordt afgesproken wat de dial frequenties worden van JT9. 73 Paul

      Delete
    2. Inderdaad Paul, maar dan gaan de verschillende bandplannen tussen de regions toch eens moeten herbekeken worden. De 40m digimode frequenties in de US liggen in het SSB gedeelte van region 1 enz. Dit zorgt natuurlijk voor verwarring. Met al die nieuwe digitale modes moet dit echt eens opnieuw bekeken worden.

      73 Patrick ON4CDJ

      Delete
    3. Anonymous12/09/2012

      Dag Patrick en Paul, mijn eerst jt9 qso met 10w is binnen op 30m.
      Hopelijk kom ik jullie eens tegen.
      73 Patrick ON6AT

      Delete
    4. Hallo Patrick, ik ben een keer gehoord in Noorwegen op 160 m, maar waar ik ook ga luisteren, 80-40-30-20m ik hoor helemaal niets. Op welke frequentie wordt er gewerkt? Of ik nu bij Hamspots kijk of Digital radio, elke keer zie ik andere dial frequenties. En andere audio frequenties. Ik denk dat JT9 pas echt succesvol wordt als er duidelijk wordt afgesproken wat de juiste dial frequentie wordt. Ik heb hier een briefje liggen met dial frequenties, en elke keer is het weer anders. Maar zeker ik hoop je een keer te werken ;-) 73 Paul

      Delete
    5. Anonymous12/09/2012

      Dag Paul. Inderdaad momenteel zitten ze gewoon tussen de PSK31-JT65A signalen. Soms kan je ze horen als het heel stil is op de band. Wat doe ik?
      Ik roep zelf CQ omdat het stations zoeken heel moeilijk is. Via Hamspots vermeld ik als ik CQ roep. Soms lukt het om een EU station te horen.
      Dit is ook zo voor MFSK signalen, die zitten ook tussen PSK en JT65 signalen.
      Er is ook een verschil tussen EU en USA wat de frequenties betreft.
      Nu ja het is een test mode en dan kan je niet wensen dat er al afspraken zijn.
      73 Patrick ON6AT

      Delete
    6. Hoi Patrick, ja misschien ben ik te ongeduldig. Het is inderdaad een beetje zoeken. Vandaag mijn eerste JT9 qso gemaakt. Het lijkt me veel belovend. Succes, 73 Paul

      Delete
  3. Hallo Paul,
    Ik ben al een kleine 3 weken actief met JT9 op 30m, frequentie 10130.00 kHz, en al redelijk wat QSO's gemaakt. Je kan het inderdaad als een samensmelting van JT65 en WSPR beschouwen.
    Op deze spottersite http://hamspots.net/wsjt/ zie ik ook oa. frequenties 14078.00 en 21078.00 kHz opduiken voor JT9 activiteit, maar daar heb ik nog geen QSO's gemaakt.
    Misschien tot binnenkort op JT9 ?

    73 Patrick ON4CDJ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inderdaad Paul, maar dan gaan de verschillende bandplannen tussen de regions toch eens moeten herbekeken worden. De 40m digimode frequenties in de US liggen in het SSB gedeelte van region 1 enz. Dit zorgt natuurlijk voor verwarring. Met al die nieuwe digitale modes moet dit echt eens opnieuw bekeken worden.

      73 Patrick ON4CDJ

      Delete
    2. Anonymous12/09/2012

      Dag Patrick en Paul, mijn eerst jt9 qso met 10w is binnen op 30m.
      Hopelijk kom ik jullie eens tegen.
      73 Patrick ON6AT

      Delete
    3. Anonymous12/09/2012

      Dag Paul. Inderdaad momenteel zitten ze gewoon tussen de PSK31-JT65A signalen. Soms kan je ze horen als het heel stil is op de band. Wat doe ik?
      Ik roep zelf CQ omdat het stations zoeken heel moeilijk is. Via Hamspots vermeld ik als ik CQ roep. Soms lukt het om een EU station te horen.
      Dit is ook zo voor MFSK signalen, die zitten ook tussen PSK en JT65 signalen.
      Er is ook een verschil tussen EU en USA wat de frequenties betreft.
      Nu ja het is een test mode en dan kan je niet wensen dat er al afspraken zijn.
      73 Patrick ON6AT

      Delete

Popular Posts