Monday, September 3, 2012

Running Barefoot

Running barefoot is a nice saying. That means 100 watt straight from the rig. Yesterday I joined the Dutch net on 40 meter (7077 KHz) I noticed that the websdr (www.nachtuilen.net) from Weert was very good in reception. They use a Wellbrook Loop. So I was listening with the websdr and transmitted with my own rig the FT450. I could monitor my own transmitted signal with 1 second delay. The audio is very sharp, when tuned up the EQ or mic gain. So with the FT 450 I keep the gain in normal position with a flat EQ. The audio was better than my the audio from the FT817. I thought it was the other way round. I worked PA0LL, PD2LEO, ON4BT and F5FLM. I was 59 in France. On this frequency I heard this morning M3TUC Tucker from Carlisle UK, a nice chap, I worked him several times before. I compared the reception of the websdr from the University Eindhoven and Nachtuilen.net in Weert (with a Wellbrook Loop). The last one was 6 dB better in reception, the University Eindhoven had more qrm/qrn on the frequency. They use a multiband antenna. Conditions are poor today... see if there is some Es on 6 meter or 10 meter. The season is almost over for Es. Maybe I put up a 80-40 meter dipole. Just enough space for 27 meter wire.

4 comments:

  1. Hallo Paul, dat is ook een idee om via een webSDR te luisteren. Vooral als je zelf in een omgeving met veel storing zit. Hoe laat is dat nachtuilen net? Ik zie 00:00 als tijd, is dat UTC of lokale tijd? Niet dat ik zo laat nog voor de radio kan gaan zitten hoor. De lage banden tijd komt er weer aan het word alweer een stuk vroeger donker in de avond. 73, Bas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hallo Bas, ik had de ontvangst vergeleken met die van mijzelf maar de websdr was toch veel beter. Nu ken ik de Wellbrook Loop niet, zal dat een opzoeken bij Google, maar de ontvangst was prima. Zelf kreeg ik vanuit Nederland, Belgiƫ en Frankrijk 59 rapporten of hoger. Dus dat ging goed. Aan het nachtenuilen net heb ik nooit meegedaan. Ik ben een liefhebber van mijn bed, dus ik zit zelden na twaalven achter de set. 73 Paul

      Delete
    2. Heb in de middagpauze even geluisterd naar de "populair Dutch frequency" op nachtuilen.net. Dat ging perfekt. Mooi ook dat je het filter traploos aan kan passen. Vind zelf een bredere ontvangst erg prettig klinken. Er was behoorlijk wat aktiviteit. Ik ga daar in de winter eens meer tijd aan besteden. Die Wellbrook loop heb ik wel eens meer over gehoord, volgens mij had Adam M6RDP ook zo een ding? 73, Bas

      Delete
    3. Die Wellbrook is een actieve luister antenne. Met name geschikt voor de lagere frequenties. Scoort een 5 bij eHam reviews. Mijn end fed pakt gewoon teveel QRM/QRN uit de omgeving hier. Dus voor luisteren met websdr en zenden op je eigen transceiver is een goede oplossing. Dit ging echt heel goed gisteren. 73 Paul

      Delete

Popular Posts