Friday, April 27, 2012

Onenigheid op de repeater

90% van de tijd is het stil op 2 meter en 70 cm. Een daverende, ruisende stilte. Toch is er onenigheid ontstaan op een forum van een bekende voice repeater. De overige 10% wordt hoofdzakelijk gebruikt door altijd dezelfde roeptoeterende mobiele stations die het alleenrecht opeisen van het gebruik van een repeater. Vaste stations horen op de simplex kanalen thuis, is de mening van sommige mobiele stations. Terecht? Ja en nee. Natuurlijk kunnen vaste stations die binnen een straal van 20 km wonen met elkaar direct op een simplex kanaal werken. Ik ben zelf ook een vast station en werk nooit mobiel. Wel werk ik wel eens portabel met mijn handheld. Ik heb maar 5 watt op 2 meter en 70 cm en een kleine verticale antenne op 6 meter hoogte. Mijn actieradius zonder repeater is daardoor klein. Maar wat een kinderachtigheid om vaste stations te weren van repeaters. Ik vind dat iedereen mag werken over een repeater. Als je maar wel een kier laat voor inmeldende stations en geen minuten lang monologen houdt. Macht en dominantie doen ook nu zijn intrede. Jammer want het kan ook veel gezelliger. Nu na een rondje 2 meter, buiten de mobiele primetime uren om, is er een daverende stilte op VHF en UHF op de repeaters. Ik vraag me alleen af waarom sommige zendamateurs het alleenrecht opeisen van een repeater. Ze beschouwen de repeater als hun eigen speeltje die vooral niet mag worden afgepakt. Jammer, het zou toch allemaal veel gezelliger kunnen. Als er geen squelch bestond hoor ik een groot deel van de dag alleen maar ruis. Is dat wat ze willen?

6 comments:

  1. Ach ja je hebt altijd van dat soort amateurs er tussen zitten. Er zou juist wat meer aktiviteit op de repeaters moeten komen. Zelf roep ik hier vaak op de repeater van Delfzijl (70cm), de enige repeater die voor mij fatsoenlijk te bereiken is met de portofoon op de fiets. Helaas heb ik tot nu toe alleen maar een kort gesprek met iemand gehad. Over het algemeen ben ik de enige roepende (en luisterende). Van mag iedereen gebruik maken van de repeaters, het is alleen wel verstandig om een QSY te zoeken als je elkaar ook rechtstreeks kan werken zodat anderen ook gebruik kunnen maken van de repeater als je merkt dat er meer stations op willen werken. 73, Bas

    ReplyDelete
  2. Hallo Paul, Op 2 meter is het stil of sommigen willen je de les lezen. Maar ik ontdekte in 1990 dat op HF met CW iedereen vriendelijk is. Dat is nog steeds een heerlijke ervaring. Dus geniet er van. 73, Bert

    ReplyDelete
  3. Hoi Bas, helemaal mee eens. De echte leuke mo enten op 2 meter zijn wanneer ik met CW of SSB leuke afstanden kan werken. Maar die momenten zijn spaarzaam. 73 Paul

    ReplyDelete
  4. Hallo Bert, ja, gelukkig kennen we gedrag niet op de HF banden met CW. Helemaal waar. 73 Paul

    ReplyDelete
  5. Hallo Paul,
    ja, het is wat met die praatpalen. Wij hebben hier een op 70 een relais draaien die ook niet echt veel gebruikt wordt. In de ochtend en 's avonds wat activiteit van amateurs onderweg naar werk of naar huis, soms in de avond wat lokaal geneuzel. Over het algemeen geen gezeur over gebruik door niet mobiele stations. Maar ik ken dat wel van een aantal andere repeaters. In mijn optiek moet je ten alle tijde gebruik kunnen maken van een repeater met inderdaad "een gaatje" voor een mobiel station. En, als het dan drukker wordt en je wilt door met een ander vast station kun je altijd verkassen. Over "gedrag" op HF zijn ook hele boekwerken te schrijven, misschien niet in het CW deel maar ook daar worden frequenties toegeeigend voor rondes omdat die bestaan, ongeacht of die qrg in gebruik was of niet.
    73, Kees

    ReplyDelete
  6. Hoi Kees, toch jammer vind ik. Er is al zo weinig activiteit op de VHF en UFH banden, en dat dit gedoe. In het CW gedeelte op HF gaat het redelijk goed. 73 Paul

    ReplyDelete

Popular Posts