Thursday, March 29, 2012

Calling DX

You wont believe me, but I called DX for the first time since I've been licensed in 1976. Why? because I consider myself as low profile ham radio amateur, no big antennas, no high power. So I leave the DX window for the big guns. But why should I? With my 50 watts (QRO Hi) and end fed wire I called DX on 14004 KHz. I felt a bit silly. But UA9CIV came back on my call (6587 km) well, that's nice. After him I got 7X3WPL a club station from the Sahara. Before that S&P was the main method I use on HF.

Now I listen to the DX window of the 20 meter band instead of the QRP calling frequency. I heard a RTTY station on 14009 KHz. I thought that they should be working above 14075 KHz?

For the Sporadic E season which will start in about a month or so, I will be more QRV on 10 meter and 6 meter band with 50 watts and CW mode, taking advantage of the sunspot peak of cycle 24, the next peak will be in about 11 years. And that's a long time now I am in the autumn of my life.

12 comments:

  1. Paul,

    Je station nooit onderschatten. Mooi resultaat.

    73, Tjeerd

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hallo Tjeerd, ja inderdaad, dat moet ik niet doen. 73 Paul

      Delete
  2. Hallo Paul, zeker niet gek voor roepen naar DX. Meestal krijg je niet veel response, behalve als je gehoord word natuurlijk en dat was in dit geval dus wel zo. Het is inderdaad lang 11 jaar! Zou dit jaar de piek zijn? Ik heb zo mijn bedenkingen gezien de vorige 2 cyclussen die ik meemaakte. Alleen achteraf is te oordelen wanneer de piek er geweest is. Vind het op dit moment echt niet slecht gezien de DX die te werken is op 10m. En geloof me maar, als er echt een piek is dan is het ook geen pretje meer want dan zit alles propvol met stations. Dan is de lol er snel af, tenminste die ervaring heb ik. Hoop dit jaar ook weer wat nieuwe DX te werken op 6m, we houden het in de gaten! 73, Bas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hallo Bas, of er nog dit jaar een echte piek komt is de vraag. Afwachten maar. Ja, 6 meter vind ik toch wel leuk. Dat onverwachte dat maakt het zo leuk, nooit weten welke opening er komt. 73 Paul

      Delete
  3. Hi Paul:
    I am the same as you - never called CQ DX, but what a good catch ! For me Algeria is unconfirmed yet - I did work 7X last year using RTTY.
    I am hoping too on 6m action this year - last year I was working and made just one contact on CW - I will be getting my beam out soon.

    73' Peter

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Peter, now you should. (Calling CQ) ;-) 73 Paul

      Delete
  4. Nice contact, Paul. 50 watts is not high power. I will probably be at that leveL when I return to the USA. My Buddistick out the window will need some help. 73 Dick

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Dick, sometimes 5 watts feels like to much... 50 watts is the turning point. Higher power is almost nonsense. 100 watt is 3 db more than 50 watts. So 50 watts is fine. 73 Paul

      Delete
  5. Good morning Paul, great contact and with 50 watts to boot! As for RTTY yes they are kinda low in the band for that mode. They may find more in around 14.075 as you said.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Mike, this morning again a RTTY station low in the 20 meter band. I can not decode the RTTY, that's very strange. No 45 or 50 baud. Now I am totally back with CW. I got the CW fever again. 73 Paul

      Delete
  6. Hallo Paul, Fantastisch. Dat is kicken. Dat vergeet je nooit meer.
    Ik gebruik heel veel S&P.
    Toen ik net als HAM gestart was, riep ik een keer op de "dode" 21MHZ band, toen kwam er zomaar een Argentijn voor mij terug. Hij Heette Adolfo, maar van de zenuwen, noemde ik hem Adolf en ik snapte niet waarom hij wat geirriteerd steeds een O achter zijn naam seinde. hi
    73, Bert

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hallo Bert, mooi verhaal. Zulke dingen vergeet je inderdaad niet meer. Het is zeker de moeite waard om op een 'dode' band cq te roepen, je weet maar nooit. 73 Paul

      Delete

Popular Posts