Wednesday, February 22, 2012

Quality versus Quantity

“Quality and Ham spirit is better than Quantity” wrote Rudy HB9CCL on his QRZ.com page. “No Contests!” said Rudy. I am no contester either. In the weekends I spent more time with the family and I do other social activities. One or two qso’s daily is fine for me. We had a nice qso on 30 meter with CW. I was running 5 watts. My Sand Piper MV-5+3 antenna works very well on 30 meter. With WSPR this morning I was spotted in Australia and USA. Yesterday I worked OM7OM from Slovak Republic with PSK31 on 20 meter.

Did you see Google today? Heinrich Rudolf Hertz (February 22, 1857 – January 1, 1894) was a German physicist who clarified and expanded the electromagnetic theory of light that had been put forth by Maxwell. He was the first to conclusively prove the existence of electromagnetic waves by engineering instruments to transmit and receive radio pulses using experimental procedures that ruled out all other known wireless phenomena.

6 comments:

  1. Hallo Paul, mooi uitzicht uit de shack. Doet me denken aan het uitzicht wat wij ook hadden vanuit de vakantie woning in Zwitserland een paar jaar geleden. Rudy z'n slogan komt een beetje haatdragend over t.o.v. contesters. "Ham spirit" kan gerust ook doormiddel en tijdens contesten. Maar kwaliteit kan je inderdaad alleen krijgen door een wat langer QSO 1:1. Die andere slogan van hem sprak me meer aan. Een goede radio operator heeft goede apparatuur, goede antenne's en doet 100% QSL ;-) 73, Bas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hallo Bas, zo zie je maar, voor iedereen wat. Ja, ik weet niet hoe hij dat precies bedoelt, maar er zit wat in dat veel stations werken belangrijker is dan één interessant qso tussen twee stations. Maar het komt ook dat ik niet zo competitief ben ingesteld. Wedstrijden is niet aan mij besteed. Ik geef wel eens punten weg in een contest, maar daar blijft het meestal wel bij. En wat is goede apparatuur? Of een goede antenne? Dat hangt ook vaak samen met een ruim budget of veel ruimte in je tuin. En QSL kaarten? Kijk jij ooit wel een voor een tweede keer naar kaarten? Ik niet. 73 Paul

      Delete
    2. Ja en daar zie je de controversie. Niet alle contesten/contesters zijn per definitie slecht. Soms maakt men tijdens een contest ook nog wel eens een praatje. Per definitie heeft een goede radio operator dus ook geen super apparatuur/antennes. En QSL op papier is zo uit de tijd. Ehmmmm, daarom stond er natuurlijk ook een smiley achter :-). Had hij beter ook kunnen doen. Ik kijk overigens zelden 2x naar kaarten, behalve als ze heel bijzonder zijn. 73, Bas

      Delete
    3. Hallo Bas, ik had de smiley wel gezien hoor. Maar wat ik al eerder heb gezegd: iedereen moet doen wat ie leuk vind, de hobby kent vele facetten voor iedereen en we hebben altijd nog de WARC banden. Op mijn qrz pagina heb ik ook duidelijk vermeld dat ik geen papieren QSL kaarten hoef te hebben. Want ik beantwoord ze toch niet met een retour kaart (die ik niet heb) toch krijg ik nog steeds kaarten binnen via het bureau. (Dat zal binnenkort wel over zijn nu ik geen lid meer ben) alleen eQSL doe ik nog. 73 Paul

      Delete
  2. Hello Paul,

    Beautiful picture...

    I too, am not much into contesting. A QSO or two a day is OK with me.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi John, I wish I had a view like this from the shack... I saw another picture on his qrz page, his antenna is below the mountains, down in the valley. Could be a problem sometimes I think. 73 Paul

      Delete

Popular Posts