Saturday, November 26, 2011

MV-5+3 vs End Fed Wire

"When the bands are open any goofy antenna will make contacts. People will think this makes a goofy little antenna a good antenna. Not so."[K3NG]

That statement makes me think. How about the small Sandpiper MV-5+3? What is best method to test this little light weighted antenna? First, run QRP. Today I compared the MV-5+3 with my End Fed Wire. Both have a flat SWR. I choose for 20 meter with JT65 running 5 watts. First round with the MV-5+3. I was reported by a lot stations from Europe, Asiatic Russia, New Zealand and USA. Second round with the End Fed Wire: I was only reported by PE1ODO. Huh? Then I switched back to the Sandpiper. Again a lot of stations. Well, the little Sandpiper is a real ‘goofy’ antenna.

10 comments:

  1. Paul,

    De test is het bewijs. Ik krijg steeds meer bedenkingen bij de End-fed antenne.
    Doet mij denken aan de antenne die ik jaren geleden gebruikte met een 1:9 balun.

    73, Tjeerd

    ReplyDelete
  2. Hallo Tjeerd, het vreemde is dat ik toch veel leuke verbindingen heb gemaakt met de end fed. Maar deze test zegt op zich genoeg. Ik ga nog wel wat verder testen doen. Het kan per band misschien verschillen. Op 10 meter doet de end fed het erg goed. 73 Paul

    ReplyDelete
  3. Hallo Paul,

    Jouw test geeft bij mij ook bedenkingen over de EndFed. Ik gebruik zelf ook een homemade EndFed met 10m draad en zag gisteren op WSPR 10mb dat mijn signaal hoofdzakelijk werd ontvangen in oostelijke richting tot VK aan toe. (P-outp. 2W)
    De draad loopt, net als bij jou, van de dakkapel schuins naar beneden tot ca. 2m hoogte.
    De draad staat gespannen in oostelijke richting.
    Dus mijn antenne straalt dus schuins omhoog richting oosten af. Ik ga dus ook kijken hoe de EndFed zich gedraagt op andere banden.
    Ik blijf met belangstelling je andere testen volgen.
    73 en goed weekend,
    Hans, PE1BVQ

    ReplyDelete
  4. Hallo Hans, op 10 meter doet mijn end fed het ook prima, op 40 meter ook. Maar deze test op 20 meter viel toch raar uit. Ik zal zo af en toe wat andere testen uitvoeren. 73 Paul

    ReplyDelete
  5. Hallo Paul, het is toch moeilijk testen hoor. Vergeet ook niet dat je de endfed horizontaal hebt hangen en de sandpiper vertikaal. Op 20m en 10m is mijn verticaal veel beter tot minstens even goed als mijn gigantische horizontale loop. Op 80m binnen een straal van 1000-2000km wint de loop met gemak. Maar bijvoorbeeld USA komt op de loop net zo sterk door als op de vertical. 73, Bas

    ReplyDelete
  6. Hallo Bas, het gekke is dat op 10 meter mijn end fed het beter doet. Op 15, 17, 20, 30 meter doet de Sandpiper het erg goed. Ik gebruik de end fed voornamelijk voor 40 en 10 meter. 73 Paul

    ReplyDelete
  7. Paul,

    Wat voor End-Fed heb je precies? de 10/20/40 versie?

    ReplyDelete
  8. Hallo Tjeerd, ik gebruik idd de 10-20-40 meter versie van PA3EKE. 73 Paul

    ReplyDelete
  9. Ik heb de originele Par Electronics End Fed uit de VS voor 10-20-40. Ben daar zeer over te spreken. Hangt schuin afgespannen de tuin in. Eerste hop is toch meer dan 1000 km. Werk bijna nooit Duitsers en Engelsen. Met 25 watt!

    Maarten PD4M

    ReplyDelete
  10. Hallo Maarten, de PAR is een goed merk, en velen hebben daarover positief bericht. Ik heb de Nederlandse PAR ;-) de End Fed van PA3EKE. Doet het op 40 en 10 meter prima en ziet ook nog solide en mooi afgewerkt uit. 73 Paul

    ReplyDelete

Popular Posts