Thursday, October 13, 2011

Costa Rica

I read on the blog of Casey Bahr TI/NA7U that he was active on 30 meter with WSPR. So I let WSPR run the whole night, and when I get up this morning I saw Casey on my screen. He reported me -17 db and I received him with -25 db. That means also a new DXCC for me. My first Costa Rica station.

I made a new data base for WSPR data of my WSPR activities. I import WSPR data from wsprnet.org into an Excel spreadsheet since 2 days now. Now I can handle the data much more easier and over a longer period. As long as I wish to do. I made two tabs, one for TX (reported) and one for RX (receiving)

The last 2 days I am reported in 26 countries and I received stations from 30 countries. Because USA is a big country I will look for US States. Reported from 18 states and received also 17 states.

10 meter was really open today. In one TX WSPR cycle I was reported by 30 stations all over the world (50% who was QRV that time) Really great!

Latests QSO's.

4 comments:

  1. Hallo Paul, dat is een mooie vangst. Uiteraard was ik ook aanwezig, heb jou ook nog gespot. Andersom niet. Gebruik je nu de CSV files? Of hoe doe je dat? Want de DXCC info staat niet in de normale database. 73, Bas

    ReplyDelete
  2. Hallo Bas, ik zag dat jij mij ook had ontvangen. Helaas niet andersom. Wat ik doe is simpel: ik selecteer waar ik ben gehoord. Ik doe alleen unieke calls, anders wordt de lijst erg lang met veel van hetzelfde. Selecteren, kopiƫren met plakken speciaal in Excel. Maak er zelf twee kolommen bij met band (20, 30 etc) en DXCC. Die vul ik handmatig even in. Zo gebeurd zeker als een land al een keer is ingevoerd vult ie automatisch aan. Ik maak dan filters, en zo kan ik bekijken wat ik wil. Per band, per call, per land etc. Ik heb een tabblad met TX en een met RX. Eventueel kan ik nog statistieken of grafiekjes eruit halen als ik dat wil. dat ik dit nooit eerder heb bedacht. Nou ja, nu doe ik het. Bij wsprnet.org kun je maar tot 500 call terug kijken en dan houdt het op. Misschien CSV files downloaden, maar dat is me nog niet gelukt. Zo gaat het ook prima, een werkje van niks en het kost niet veel tijd. Nu kan ik de data base zo lang maken al ik wil. Nu pas viel mij op dat ik bijvoorbeeld Kenia en Uruguay heb ontvangen zonder dat me dat me dat was opgevallen. 73 Paul

    ReplyDelete
  3. Klinkt goed Paul, denk dat je ook wel wat gehad hebt aan die excel file van mij met die filters er in. DXCC moet dus nog steeds met de hand, dus helpt nog eigenlijk niets. Automatiseren kan wel, maar de DXCC landennummers staan alleen in de CSV file. Ik bedoel dus niet de prefixen. En de CSV files zijn gewoon te groot daarvoor heb je SQL nodig. Was er maar iemand die op dat gebied gewoon een programma kon maken zonder dat je excel of SQL nodig hebt. Dat zou geweldig zijn. 73, Bas

    ReplyDelete
  4. Hallo Bas, jazeker, dat idee van plakken speciaal. Daar was ik toen niet opgekomen. Het met de hand DXCC invoeren valt best mee. Van vandaag op 10 meter had ik zowel TX als RX met 4 minuten gedaan. Dus dat valt wel mee. Ik hoop dat een of andere smart guy een leuk progje ontwikkeld voor dit soort dingen, dat zou echt wel leuk zijn. Dan kunnen we wat doen met al die gegeneerde data. Op deze manier nu ook alweer meer dan voorheen. 73 Paul

    ReplyDelete

Popular Posts