Monday, September 19, 2011

PAØPSY Exit

This blogpost is in Dutch because of it’s typical and specifically matter for the Dutch situation. In short: it’s about the history of my call signs I got, but now I am unable to get my first and old PAØ call sign back. The Dutch authorities will not allow that. It is designed as a closed group.

Mijn roepnaam geschiedenis. De meeste die mijn blog al jaren volgen weten dat ik al verschillende roepnamen heb gehad. In 1976 kreeg ik de roepnaam PAØPSY. Niet beseffend dat ik vrijwel een van de laatste was die deze begeerde PAØ call kreeg. Nog minder beseffend dat ik mogelijk tot een besloten groep behoorde. Maar goed, na een paar jaar had ik amateur radio wel gezien. Gezin, studie, werk en andere hobby’s namen mijn vrije tijd in beslag. Met het bereiken van de VUT leeftijd, had ik wel weer zin om deze hobby op te pakken. Ik kreeg mijn oude call PAØPSY weer terug. De laatste letter Y stond voor IJmuiden. Maar omdat ik niet meer in IJmuiden woon dacht ik, ik vraag PAØPSH aan (Heiloo). Afijn, zo geschiedde.

Al gauw verveelde de call mij. Ik had er niets mee. Ik doe is gek, dacht ik. Ik vroeg PA9B aan. Lekker kort en weer is wat anders. Maar het verlangen naar de oude call speelde mij parten. Dus ik vroeg PAØPSY weer aan en keurig kreeg ik van Agentschap Telecom mijn oude roepletters terug. Dat ze hiermee hun eigen regelgeving verloochende had ik toen niet door. Toch had een korte call ook voordelen. Zoals bij contesten of Phone verbindingen. Dus kwam ik op het idee om PC4T aan te vragen. Na dat ik die call een tijd in gebruik had, kwam voor de tweede keer de weemoed opzetten, dus vroeg ik opnieuw PAØPSY aan en kreeg opnieuw van Agentschap Telecom mijn oude roepnaam terug. Hiermee ging Agentschap Telecom voor de tweede keer in de fout, achteraf gezien. Maar mijn blogbekendheid als PC4T maakte dat ik na verloop van tijd weer PC4T aanvroeg. Ja, ik had toch leuke contest resultaten met deze call gehaald. Kunt u het nog volgen? Mijn gezinsleden niet meer. Die zijn het spoor bijster geraakt. Ik verzekerde dat ik nu voor de allerlaatste keer zou veranderen. Ik wilde mijn eerste liefde terug: PAØPSY. Maar toen kreeg ik dit antwoord van Agentschap Telecom:

“Geachte heer Stam, Met uw e-mail van 22 juli 2011 heeft u om een wijziging van uw roepnaam gevraagd in PAØPSY. De prefix PAØ wordt voorlopig niet meer uitgegeven. De groep amateurs met een huidige PA0-prefix is een besloten groep waaraan geen nieuwe PA0-ers meer worden toegevoegd. Zie hiervoor ook het beleid Identificatie radiostation op de website van Agentschap Telecom.”

Huh? Zijn ze wakker geworden bij Agentschap Telecom? Besloten groep? Daar moest ik meer van weten dus dat leidde tot een e-mail wisseling tussen Agentschap Telecom en mij. Een andere ambtenaar, potverdorie allemaal ingenieurs, gaf dit antwoord:

“Geachte heer Stam, Bedankt voor uw bericht van 18 augustus 2011. Inderdaad, het is juist dat u uw roepletters niet meer kunt wijzigen. In overleg met de landelijke verenigingen VERON en VRZA is afgesproken dat houders van een F-registratie met de PA0-identificatie, hun identificatie binnen de PA0-prefix kunnen wijzigen. Is de identificatie eenmaal gewijzigd in een prefix buiten de PA0-reeks dan kan men de prefix niet meer wijzigen in een PA0-prefix.Nieuwe registratiehouders kunnen geen PA0-identificatie toegewezen krijgen. Zie de voetnoot op bladzijde 1 van het document Identificatie Radiostations (zie aub de bijlage van deze e-mail). De reden voor deze regeling is het feit dat wij de PA0-reeks willen uitfaseren als bijzondere prefix. Na uitfasering, kan dan het het PA0-prefixblok ook door andere F-registratiehouders worden gebruikt en daarmee komt de bijzondere status van dit prefixblok vervallen. Uw vraag over de tekst op onze website "de prefix PA0 wordt voorlopig niet meer uitgegeven". De term voorlopig is gebaseerd op het uitfaseren van de PA0-reeks als bijzondere prefix. “

Uitfasering? ‘Besloten groep’ bepaald in overleg met een stel oud gedienden van de VERON en VRZA. Het wordt tijd dat die deelnemers van die uitfaserende groep definitief QRT gaan, want dan komt de prefix van PAØ weer beschikbaar. Misschien komt het voor mij ook wel te laat. Wat een onzinnige regelgeving. De laatste machtstuip van babyboomers binnen het radio zendamateurisme. En ik, ach… forever Young met mijn PC4T call. Laten die ingenieurs die zijn gepromoveerd tot regelgevende ambtenaren maar lekker hun gang gaan. Op mijn vraag waarom Agentschap Telecom zelf een aantal keren inconsequent bezig is geweest krijg ik geen antwoord. Wel dit antwoord:

“Geachte heer Stam, Bedankt voor uw bericht. Ik wens u uiteraard een lang en gezond leven toe. Ik begrijp uw ongenoegen maar doordat de PA0-identificatie een "besloten groep is op historische gronden" is deze regel ingesteld. Het is namelijk al voor vele nieuwe F- en bestaande F-registratiehouders zonder PA0-identificatie, een punt dat zij geen PA0-identificatie kunnen aanvragen. Vandaar dat de regel is ingevoerd dat wijzigen buiten de PA0-identificatie leidt tot uitsluiting van de PA0-identificatie met als doelstelling uiteindelijk van "de besloten" groep prefixen af te komen. Het bijzondere is het feit dat de radiozendamateurs met PAO-identificatie tot de eerste en tweede generatie radiozendamateurs behoren/behoorden; vandaar "historische gronden". Uiteraard zou een andere oplossing kunnen zijn de "beslotenheid" van deze prefix op te heffen maar dat is niet aan de orde. Ondanks alles wens ik u veel hobbyplezier toe.”

U ziet het: ‘met als doelstelling uiteindelijk van "de besloten" groep prefixen af te komen’ met andere worden, ga eens dood stelletje ouwe lullen. En inderdaad, ondanks en door Agentschap Telecom heb ik nog steeds hobbyplezier. Nu pas besef ik dat ik ooit tot een historische groep heb behoord, maar omdat ik stout ben geweest en niet trouw aan de groep mag ik niet meer terugkeren.

Ik heb mijn lidmaatschap van VERON opgezegd. Want een bestuur dat handje klap doet met Agentschap Telecom en tot dit soort maatregelen en regels komt, daar ben ik helemaal klaar mee.

De lessen en conclusies die ik getrokken heb:

1. Laat je eerste liefde niet in de steek, scheiding is het gevolg.

2. Ambtenaren zijn ambtenaren.

3. Ik neem verantwoordelijkheid voor de door mij gemaakte keuzes.

4. Een vergadercultuur leidt tot rare regelgeving.

5. Ik ben tevreden met wat ik heb.

6. Er bestaan ook aardige ingenieurs.

NB: ik had er wel een potje van gemaakt met al die roepnaam wisselingen. Daar moest natuurlijk een eind aan komen.

8 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Hallo Bas,

    Volgens de Radio Identificaties van Agentschap Telecom mogen gemachtigden ten alle tijden hun roepnaam veranderen. Daar is dus niets mis mee. Dat heb ik dus gedaan omdat het gewoon mag. Een foute keuze klinkt nogal zwaar. Dat anderen dat misschien niet doen is hun keuze.

    Wat mij irriteert aan Agentschap Telecom dat ze zelf niet altijd consequent zijn geweest. En dat ook niet willen toegeven. Ik heb alle papieren hier nog in huis liggen als bewijs. Ik zelfs een tijde allebei de calls gehad. Weet je nog?

    Het is een beetje flauw om nu niet mijn PA0 call terug te geven. Ik behoorde ooit toe aan deze besloten groep. Mierenneuken noem ik dat.

    In veel landen mag je twee calls hebben, een soort basis call en een contest of vanity call.

    Al met al gewoon typisch ambtenaren die er plezier aan beleven om de regels strikt toe te passen. Vooral omdat de bewuste regel waar ik op doel tot stand is gekomen via de verenigingen. Wat een onzin. Uitfaseren, hoe verzinnen ze het.

    Ik geef niets om QSL kaarten, geef ook niet om clubavonden bij te wonen of andere activiteiten. Electron biedt mij zelden iets waar ik wat aan heb. Ik geef al een tijd aan op qrz.com dat ik niet aan qsl kaarten doe via het bureau. Wel eQSL.

    Zoals ik schrijf beleef ik veel plezier aan de hobby, maar die ambtenaren, waar ze ook werken, irritant zijn ze.

    73 Paul

    ReplyDelete
  3. Hallo Paul, ik heb mijn reactie verwijderd omdat ik me niet helemaal kan vinden in mijn eigen uitspraken. Soms is het beter geen reactie te geven. Er zijn ook wel goede ambtenaren, alleen moet je ze wel met een vergrootglas zoeken denk ik. Weet niet wanneer die regel is ingevoerd, maar omdat je bewijzen hebt van inconsequentie van het AT zou je er zelfs een rechtzaak van kunnen maken. Voor de hobby gaat dat wel misschien net te ver. 73, Bas

    ReplyDelete
  4. Hallo Bas, je had gerust die reactie mogen laten staan hoor, ik houd wel van discussies. Maar het is jouw keuze wat te doen.

    Ik vroeg me wel af wat juridisch haalbaar is. De gewraakte passage is een voetnoot van het officiële Radio Identificaties document, dus of dat gewicht heeft, dat vraag ik me af. Het staat dus niet in de bepaling zelf.

    Nadeel is dat procederen met de overheid zelden tot succes leidt. Zij hebben meer geld en langere adem dan ik. Dus ik laat het maar zo.

    Het is inderdaad maar hobby. 73 Paul

    ReplyDelete
  5. Hallo paul

    lees dit zo allemaal eens over de call dat je hem niet weer krijgt.
    Inderdaad miereneukerij.
    maar oke PC caal is ook niet verkeerd bekt en sleuteld wel lekker en om nou het gevoel te hebben dat je met een PA0 call tot een uitstervend ras behoord.
    denk het niet.

    er zijn genoeg PA0'rs die toch wel een behoorlijk stukje radio geschiedenis hebben gemaakt.
    en nu is het aan de nieuwe generatie calls om dit maar eens te evenaren.
    anders zou de radio hobby in het algemeen met uitsterving bedreigd zijn.

    en jij hebt met je nieuwe call niet stil gestaan want zeg het zelf.
    zijn er veel PA0'rs die en actief zijn op de banden. en ook nog via de digitale snelweg ?

    73's Hilko PC1CP

    ReplyDelete
  6. Hallo Hilco,

    Er zijn nog wel PA0-ers actief. Maar veel niet meer denk ik. Met mijn nieuwe call voel ik me weer lekker jong.... hi. Ben ook aan deze call alweer een beetje gehecht. Jij hebt ook een mooie combinatie call gekozen!

    Tot werkens, 73 Paul

    ReplyDelete
  7. Good evening Paul, putting the post is Dutch does not cause any problems this way....I just cut and past it in Google translator and low and behold I can read Dutch!!!

    ReplyDelete
  8. Hi Mike, that's wonderful. I use Google translation often to translate certain words. Or a web site in an another language. 2 years ago I was doubting if I was writing my blog in Dutch or English. Finally I chose English though not always gin the right grammar way. ;-) 73 Paul

    ReplyDelete

Popular Posts