Thursday, April 7, 2011

QRP 0n 40 meter

My internet router is very sensitive for RF. When I transmit with 5 watts or more than the internet is disconnected. So I am working with 2 watts on 40 meter, which gives no problems. I worked on 40 meter with CW: IP2XX a special event station, I like the Marconi QSL card.  His CW speed was 36 wpm. But all I have to sent was call + 5nn and TU. So no problem. With JT65A I worked G3IOI and DL2TE. The moment I pulled the plug from the set, I received a VK2  station on 40 meter.

8 comments:

  1. Hallo Paul, nog geen ferriet geprobeerd? Lijkt me toch echt hinderlijk dat internet steeds wegvalt. Al denk ik dat 5W of 2W weinig uitmaakt. 73, Bas

    ReplyDelete
  2. hallo Bas, ik heb die ferrietringen niet in huis. In Alkmaar al wezen zoeken. Ik denk dat ik ze maar via internet moet opzoeken. Het verschil met afstanden overbruggen zal niet veel uitmaken, wel met de storing op mijn router. Het is alleen op 40 meter. Alle andere banden geen probleem. 73 Paul

    ReplyDelete
  3. Hallo Paul, probeer Conrad.nl. Ik wil ze ook wel bestellen. Moet toch nog batterijen (eneloop) hebben voor mijn portofoon accupack. Dan stuur ik ze wel op. Wil zelf ook nog wat van die dingen op voorraad hebben, is altijd handig. 73, Bas

    ReplyDelete
  4. Hallo Bas, dat is goed. Mail even je rekeningnummer en de kosten die je dan hebt gemaakt. Dan maak ik dat naar je over. 73 Paul

    ReplyDelete
  5. Hallo Paul en Bas,

    Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat 4 dB wel degelijk een verschil kan uitmaken.
    De storing is detectie en is een tweede orde intermodulatie product. De spanning van de storing neemt toe met het kwadraat van de signaalspanning.
    Van 5 watt naar 2 watt is 4 dB minder vermogen. De storing neemt dan met 8 dB af.
    Met storing op je eigen spulletjes kunnen je huisgenoten meestal nog wel begrip opbrengen, maar kom NIET aan het INTERNET.
    Fijn dan je geen storing hebt met 2 watt.
    73, Bert

    ReplyDelete
  6. Hallo Bert, ik heb inderdaad geen storing bij 2 watt op 40 meter. Ik hoop t.z.t met ferrietringen de boel te kunnen ontstoren. Ook mijn draadloze muis heeft het begeven toen ik met wat meer vermogen ging zenden op 40 meter. Nooit eerder gehad. Het lijkt wel RF terugkoppeling. Mijn nieuwe laser muis stopte ook bij zenden op 40 meter. Voorlopig 40 meter een beetje mijden. 73 Paul

    ReplyDelete
  7. I have the same problem with my router on 80m over about 5W. I guess the extension cable is quite long and works as an effective antenna.

    ReplyDelete
  8. Hi Julian, I hope to solve the problem soon. It's pretty annoying. 73 Paul

    ReplyDelete

Popular Posts