Thursday, March 17, 2011

How much power is needed?

If P2 produces twice as much power than P1, the difference in dB is
10 log (P2/P1) = 10 log 2 = 3 dB.
If P2 had 10 times the power of P1, the difference in dB would be
10 log (P2/P1) = 10 log 10 = 10 dB.

When I work with JT65A, and I will get with 5 watt a -30db report, and it is a borderline case to copy me, so I want to be heard, I must increase my power with 8 db (that means 32 watts) to get a -22 db report. That will be fine for JT65A. More is not needed. The JT65-HF software is capable to decoded my signal. Based on your reception report you can decide how much power is needed to be heard. With 30 watts and JT65A I have worked Australia and new Zealand, That is the other side of the world for me, only with a 10 meter end fed wire on 20 meter. Because of the logarithmic curve it’s silly when someone with a 100 watt rig buys a 200 watt rig. The difference between the two is only 3 db, nobody will really notice. If we want to be ‘green’ amateurs, than we have to reduce our power level to 5 watt or lower. 5 watt is a fine starting point. When your opponent station can copy you, than decrease your power with 10 db, if not increase to a maximum of 30 watts. That is what I meant with low power = a maximum of 30 watts. For JT65A is more power not really necessary. 15 watts or so is a nice average power level. For a lot of QRP-ers it’s a matter of principle, not more than 5 watts. Not be heard? Just waiting for the next opportunity.

On this video you can hear and see a sked with PE4BAS on 80 meter. With 100 watt he is 59+20 db on my S-meter. When he reduces his power with 20 db, to 5 watt, he is still S9 on my S-meter. We live 168 km from each other.

4 comments:

  1. Hallo Paul, ja inderdaad is een 200W radio zoals bijv. de Kenwood TS480HX gewoon een commercieel iets. Amateurs die er in geloven moeten het hebben. Ik geloof meer in een goede antenne en condities. Want zelfs met 200W of 2000W red je het niet als er geen goede antenne en geen goede condities zijn. Binnenkort breek ik de loop weer af, eind van het jaar weer een poging voor de PA-beker QRP en de Friese 11 steden contest. Maar niet voor de CQWW WPX volgende weekend ;-) 73, Bas

    ReplyDelete
  2. Hallo Bas, een goede antenne is inderdaad het meeste waard. Jammer dat je loop weer weg moet. Succes! 73 Paul

    ReplyDelete
  3. Hallo Paul, gezien de 10m band condities de laatste tijd is het misschien beter dat ik eens wat ga doen aan mijn liggende antennemast syndroom. Ik heb een paar zeer mooie 10m beams liggen met uitbreidings mogelijkheden en mooie ideeën. Maar de tijd ontbreekt me tot nu toe. Misschien moet ik eens wat minder bloggen en achter de computer zitten komende tijd en wat meer tijd maken voor het aanvragen van een bouwvergunning voor de mast. De loop is een mooi ding, maar ook oerlelijk in de tuin. Dus zegt mijn XYL.....weg ermee in de zomer. En ze heeft gelijk. 73, Bas

    ReplyDelete
  4. Hallo Bas, ik probeer in de zomer sowieso minder te bloggen. Lekker meer buiten zijn etc. Een 10 meter beam zou fantastisch zijn als de piek echt gaat komen. Ja, de XYL's hebben ook wat in de melk te brokkelen. Ik begrijp dat best. Mijn XYL is gelukkig heel makkelijk. Maar het moet natuurlijk ook niet te gek worden. 73 Paul

    ReplyDelete

Popular Posts