Friday, February 4, 2011

QRZ Logbook

I just tried QRZ Logbook for a half year now, but I am not sure if I will continue. I logged 525 QSO's in it. Before that I logged all my QSO's on a spread sheet in Excel. With filters in Excel I can search on all different kind of items. It can tell me quick how many radio amateurs I worked with 5 watt on 20 meter for instance. With QRZ Logbook I can't search for how many DXCC or anything else. And I am dependent of a internet connection. When it fails I can't log or look in it. So I think I will return to my spread sheet in Excel. Also, it is easy to make a quick back up on a USB stick.

I made a QRP qso this morning with CW on 14060 KHz with RZ3ZQ Victor from Belgorod, Russia. And this afternoon OM3LL Ivan from Slovak Republic.

10 comments:

  1. Hallo Paul, ik kijk af en toe wel eens naar dat qrz log. Maar vind het weinig meer te bieden dan andere online logs. Ik log nog steeds met HRD versie 4. Maar zit ook eens te kijken naar DXKeeper, dat is ook zeer uitgebreid en ondersteund ook QSL en LOTW. Daarnaast is er een programma genaamd spotcollector dat je er aan kan koppelen dat is een DXcluster filter zeg maar. Je kan er o.a. ook spots alleen jouw continentmee filteren en bijv. alleen JT65. De moeite waard om eens mee te experimenteren. Maar het eenvoudigst is natuurlijk nog altijd het excel bestand. Heb vandaag WSPR aanstaan op 15m mar verwacht er weinig van...73, Bas

    ReplyDelete
  2. Hallo Bas, ik ben nog van de oude stempel, ik log net niet met een papieren log, maar dit zit er niet ver naast. Ik maak toch nooit veel QSO's dus met Excel is het goed bij te houden. Condx blijven een beetje achter vandaag. Ik denk niet dat er veel op 15 te beleven valt, maar je weet nooit. 73 Paul

    ReplyDelete
  3. Hallo Paul,
    Ik ben er niet eens aan begonnen bij QRZ.
    In het log in Excel kun je toevoegen wat je maar wilt, ook nog "tijdens de vlucht".
    Ik heb in mijn Excel-log speciale kolommen voor:
    de locator va het tegenstation, (via QRZ)
    het aantal mijl en het aantal mijl per watt.
    Ik stuur voor nagenoeg elke meer dan 1000 mijl/watt verbinding, een speciale "1000 Miles per Watt" QSL kaart.
    73, Bert

    ReplyDelete
  4. Hallo Bert,
    Ja, inderdaad, ik heb er ook de afstanden bij gezet. Ik heb al jaren met Excel gewerkt, en ga er weer gewoon mee door. Heb je al een opzetje gemaakt voor een blog? 73 Paul

    ReplyDelete
  5. Hallo Paul,

    Ik heb het nu "te druk" met milliwatten.
    Ik doe nu mee in de Febuary challenge van de NAQCC. Het is de bedoeling dat je minstens 10 QSO's (geen contest QSO's) met minder dan één watt maakt, in februari.
    Info: http://naqcc.info/challenges201101.html
    De afgelopen week, waren er dagen bij dat het echt niet lukte. Maar vandaag ben ik net anderhalf uur bezig en ik heb al 4 QSO's (1 x 1W en 3 x 500 mW). Het laatste QSO is zelfs een meer dan 1000 Miles per Watt QSO.
    Dus voorlopig eerst de TIEN vol maken.
    Verder ga ik nog oefenen met Morserunner voor de PACC.
    Ik volg wel Blogs die ik via PC4T kan aanklikken. Maar het PA1B laat nog even op zich wachten. Komt vanzelf....hi
    73, Bert

    ReplyDelete
  6. Hallo Bert, ik weet niet of ik mee doe met de PACC contest. Misschien een paar uur om wat punten weg te geven. Ik ben niet zo'n contester. Soms 1 of een paar QSO's op een dag vind ik prima. Succes met het 'milliwatten' Morserunner gebruik ik ook af en toe om te trainen. Leuk om te doen. 73 Paul

    ReplyDelete
  7. Hallo Paul,
    Ik heb van de week de charme van de contest gemist.
    Van de week heb ik geprobeerd, gewone QSO's te maken met 500 mW tot eén watt.
    Ervaring:
    - Overdag geen activiteit.
    - 's Avond vroeg de band dicht (7 MHz)
    - Een CQ op de hele band en een station met 500 W gaat er mee van door.
    - Een HA stn dat anderhalve minuut CQ roept, 100 ms stil is, luistert??? en dan weer anderhalve minuut CQ roept, enz.... En dan, je snapt het al, uiteindelijk wordt een zeer sterk station beantwoord.
    Dit was wel het meest extreme.

    Maar de QSO's van vanavond maken alles weer goed.

    In een contest moet ik als het druk is, vaak een paar stations voor laten gaan tot het moment komt, waarop ik de enige ben die antwoordt.
    Het fijne in de contest is, dat je signaal niet een oorverdovende S9+ hoeft te zijn. Zij horen alles. Dan is het echt leuk om het laagst mogelijke vermogen te gebruiken.

    Gewoon lekker punten weggeven is leuk. Als het niet gewaardeerd zou worden, zouden ze ook niet actief zijn.

    73, Bert

    ReplyDelete
  8. Ik hoop jullie beiden te werken tijdens de PACC. Overigens werd ik vanmorgen toen het licht werd niet vrolijk. De loop is een beetje verwaait en de vertical is van z'n mast gebroken. Zal proberen vandaag wat in ht blog er over te schrijven. Helaas zit ik nu op het werk, dus kan verder de schade nog niet bekijken. 73, Bas

    ReplyDelete
  9. Hallo Bas, dat is knap vervelend. Vannacht waren hier heftige windstoten. Mijn draadantennes kunnen gelukkig heel wat hebben. Succes met het repareren. 73 Paul

    ReplyDelete
  10. Hallo Bert, dat is mijn ervaring ook. dan is een band helemaal zo goed als stil, en dan toch komt plotseling een station door die je dan met QRP kan werken. Vorig jaar ook met de PACC, midden in de nacht op een stille 40 meter band hoor ik in eens een SV station. Ik roep hem aan met 5 watt QRP en... hebbes. 73 Paul

    ReplyDelete

Popular Posts