Thursday, February 17, 2011

Genieten van de zon

Het was gisteren heerlijk weer. Ik ben met de XYL en mijn jongste zoon naar het strand gegaan. Het leek wel voorjaar. Het was geen weer om achter de zender te gaan zitten. Ik had de JT65A frequentie gemonitord maar zag weinig bijzonders voorbij komen. Ook al zijn er best veel zonnevlekken. Misschien dat we toch een beetje last hadden van een geomagnetische storm.

Jelle, mijn jongste zoon hier op een duintop, genietend van de ondergaande zon. Nog een paar jaar en dan willen ze niet meer mee. Dan gaan ze hun eigen weg. Ik had mijn blog even op zwart gezet. Soms vraag ik me af waarom ik blog. Aan de ene kant wordt mijn blog best veel gelezen. Aan de andere kant is er betrekkelijk weinig interactiviteit.

Als ik opsom wat ik allemaal gewerkt heb dan heb ik het gevoel dat ik wil pronken met de gewerkte DX. Maar ik ben maar een simpel amateurtje die af en toe wat verder werkt dan dat ie dat vroeger deed, en dat dankzij de digitale modes.

Simpel dipooltje, die geeneens super goed hoog hangt, en ook nog eens vlak bij het huis. Maar ja, veel tuin heb ik ook niet, alhoewel ik niet moet klagen, want er zijn erbij die nog minder hebben of slechts een balkon. Ja, en als ik dan ook nog de voorkeur geef aan laag vermogen of een beetje pruttelen met QRP dan doe ik het me zelf aan.

Vanmorgen heb ik 5 watt WSPR aangezet op 80 meter. Beste afstand was ZL1JA Hans Berends, Waikuku Beach North Canterbury, New Zealand. Maar liefst 18.649 km. Dat had ik vroeger echt niet kunnen bedenken dat ik de andere kant van de wereld zou halen met 5 watt op 80 meter. Ook kwam ik goed door in de USA (Iowa en Illinois) Vandaag is de K index 0 en een hoge SF van 114, en dat zou best weleens mooi kunnen zijn voor goede condities op HF.

7 comments:

  1. Leuk stukje! En blijf vooral schrijven. Ik ben een trouwe lezer van je blog vind je stukjes erg leuk. Het stimuleert mij ook (als nieuwe amateur) om zelf te experimenteren met QRP. Misschien, als je zin hebt, kan je nog wat meer uitleggen over K-indexen en SF factoren. Ik kan maar niet goed vinden hoe dat nou precies werkt. Groet, Roel (PD7R)

    ReplyDelete
  2. Hallo Roel, ik ben uiteindelijk overgestapt op QRP omdat ik met QRO zoveel problemen kreeg. Laag vermogen < 30 watt of QRP 5 watt of minder. Gaat ook prima vooral met de digitale modes. Ik dacht dat ik je ook al eens voorbij zag komen met JT65A. In de side bar van mijn blog zie de voorspelling wat betreft Solar Flux en zonnevlekken. Hoe hoger de SF hoe beter de propagatie mogelijkheden. Bij een hoge K index, b.v. meer dan 2 dan is er een magnetische storm aan de gang of op komst, hoe hoger de K index hoe slechter de condities op HF. Het beste is een K index van 0. Op internet is wel het een en ander te vinden over propagaties en condities. 73 Paul

    ReplyDelete
  3. Bedankt voor je info Paul. Ik ga me er eens in verdiepen.

    ReplyDelete
  4. Hallo Paul, zou er vanavond nog Aurora te zien zijn? Wat betreft je blog, normaal probeer ik altijd wel te reageren. Maar helaas deze week is er elke dag wat. Druk met het gezin en op het werk, de dagen vanaf zondag lijken wel een paar seconden. Hopelijk heb ik morgen wat tijd om wat over mijn PACC te schrijven. Ik vind dat jij over het algemeen veel interactiviteit genereerd. Maar er is ook niet altijd iets interessants voor iedereen om te schrijven natuurlijk. Vorig jaar ben je ook even gestopt met je blog weet je nog, en toen kwam je terug met een ijzersterk stukje. Ik denk dat veel amateurs vooral beginnende en mensen met weinig ruimte voor antenne's zich wel in jou herkennen. Als ze zien wat jij allemaal met simpele middelen werkt is dat voor hun zeker een aanmoediging. Lees jij veel blogs van amateurs die superantenne's in de tuin hebben en een mooie lineair van 1 KW? Niet veel....zouden ze niets beleven? Vast wel, maar met 1KW en een SteppIR antenne is het geen kunst USA te werken, ook niet met 5W.
    Overigens leuke foto van Jelle, ik krijg gewoon zin om binnenkort weer eens richting Julianadorp te rijden of zo, dat is voor ons wel het dichtsbijzijnde stukje Noordzee met duinen buiten Schiermonnikoog om natuurlijk. De kust hier is gewoon niet te vergelijken met daar bij jullie, hier heb je een dijk en modder, dat is het. Niet echt leuk, zelfs niet met mooi weer.
    73, Bas

    ReplyDelete
  5. Hallo Bas, het raakt een beetje bewolkt hier. Ik vrees dat ik gaan aurora kan zien hier. Nooit gezien ook trouwens. Te veel storend licht. Er is nog geen aurora waarschuwing geweest. Maar je weet het nooit.Ik snap wel dat niet iedereen reageert of zou willen reageren. Ik heb ook een ander blog, meer met familie foto's / filmpjes en wordt ook redelijk bezocht via Heiloo online, maar daar komen helemaal nooit reacties op. Toevallig zag ik van de week een site van een QRO-er. Die schreef dat ie met low power werkte 100 watt. Vond het wel grappig. Alles is relatief, dat zie je maar. Een ander werkte met 1 kilowatt, werkte gewoon de hele wereld in een weekend. Tja, of het dan leuk blijft is de vraag. de kust hier bij Egmond aan Zee is inderdaad erg mooi. We genieten er altijd weer van om aan het strand te zijn. Of met het hondje de duinen in. 73 Paul

    ReplyDelete
  6. Hallo Paul,

    Blijf vooral doorgaan. Voor mij ben je een van de bakens wat er bijna dagelijks op HF te beleven is.
    Zelf ben ik nauwelijks actief en heb daarom dit jaar nog nauwelijks iets op mijn Blog geschreven.

    73, Tjeerd

    ReplyDelete
  7. Hallo Tjeerd, echt stoppen zou ik toch niet kunnen. Ik vind het te leuk om te laten. Jammer dat je het zelf te druk hebt met andere dingen, maar ik begrijp het wel, want heb dat ook eerder gehad. 73 Paul

    ReplyDelete

Popular Posts