Tuesday, February 8, 2011

1 watt on 40 meter

I heard 4Z5NX/QRP calling CQ on 20 meter. He was calling: 'No QRO, only QRP' He was running 1 watt and I could easily copy him. I tried with 1 watt also to call him but he didn't hear me. I tried several call's on 20 meter, but without result. So I moved down to 40 meter and call CQ on 7030 KHz with 1 watt. DL7DO/P Ralf came back for me (Photo) he was with holidays along the Baltic Sea near Lubeck. Running 5 watts. My second QSO was with G4WSX John, who was calling me but I could hardy copy him (10 watts) but later on his signal was coming up to 599. It's always very satisfying to make contacts with very low power. On 17 meter I worked K8CW Alan from the USA with CW.

With Reverse Beacon Network I can where I was heard with my 1 watt CQ calls. Only once on 20 meter. On 40 meter more luck.

6 comments:

  1. Hallo Paul, dat is nou een voorbeeld van een mysterie dat ik nog niet helemaal kan bevatten. Hoe kan het dat een station met 1W makkelijk te nemen is terwijl hij jou niet hoort? Waar ligt dat nou aan? Uitstraling (lees effectiviteit) van de antenne? Storing aan zijn kant? Ik neem aan dat als je met 1W roept naar QRP stations dat je toch een frequentie neemt die erg stil is...zijn oren stonden wagenwijd open lijkt me.
    Maar gelukkig is het met 1W toch nog gelukt een QSO te maken, niet gek. Als de trend van condities zo doorzet word het weer slecht met de PACC dit weekend. Maar goed, het is net zoiets als het weer.....onbestendig. 73, Bas

    ReplyDelete
  2. Hallo Bas, misschien heb ik hele goeie oren. Ik riep hen met 1 watt aan, ik had hem al gewerkt van de week met 5 watt. Ik wilde het vermogen niet omhoog draaien. 20 meter is toch al niet te best. Ik roep al dagen CQ QRP maar er komt weinig terug. Op 40 meter gaat het prima. Propagatie blijft altijd wonderlijk. 73 Paul

    ReplyDelete
  3. Anonymous2/08/2011

    I heard 4Z5NX on 20M this morning. Managed to work him, barely. QRN was terrible. QSB didn't help. The last QS with him was very FB, but not today. 73 Dick N2UGB

    ReplyDelete
  4. Hello Dick, the reverse beacon network is very handy to see where your signal is heard. Your signal was heard in Canada yesterday on 20 meter (VE2WU). 73 Paul

    ReplyDelete
  5. Anonymous2/08/2011

    Paul, there is no question...I have to get more involved with the technology you mention in your blog. This spring, I think. 73 Dick N2UGB

    ReplyDelete
  6. Hello Dick, follow this link (copy & paste in your browser)

    http://www.reversebeacon.net/dxsd1/?f=0&c=f%2Fn2ugb&t=dx

    73 Paul

    ReplyDelete

Popular Posts