Wednesday, January 26, 2011

Me and my old keyer

It looks like I am only been busy with digi modes. But I do work with other modes too. Yesterday was a CW day. The ETM-2b electronic keyer still does its job. 35 years old now. I think about a new paddle, but was is the best? Can anybody give me a advice about it? I worked EW7TA on 14060 KHz and DK7IF and S520SLO on 40 meter. Conditions were very poor yesterday. It was very hard to make a QSO with QRP 5 watt.

On 40 meter this morning I made a 2 way CW QRP QSO with HB9AXG Tony, near Geneve, Switzerland. frequency: 7032 KHz. On 20 meter: YU1CA and IT9QAU with 5 watt CW. UA3IAJ on 17 meter CW.

13 comments:

  1. GM Paul,

    Ik vind een Bencher paddle prettig om mee te werken. De elektronica zit al in je set.

    ReplyDelete
  2. Anonymous1/26/2011

    Hallo Paul,
    Mijn inverted Vee heeft momenteel maar één draad, door de storm. Normaal lukt het dan nog wel om verbinding te krijgen.
    Ik wilde wat QRPp verbindingen maken. Maar dat lukte de afgelopen dagen totaal niet. Er was ook doorlopend QSB. Dat maakt het zeker niet makkelijker. Misschien is de propagatie van het weekend beter.
    Succes in QSO.
    Bert PA1B

    ReplyDelete
  3. Hallo Tjeerd, inderdaad lijkt mij de Bencher een prima paddle. Die had ik ook op het oog. Bedankt. 73 Paul

    ReplyDelete
  4. Hallo Bert, Ondanks dat de solar flux vandaag lager is dan gisteren zijn de condities vandaag beter. Cijfertjes zeggen ook niet alles. Ik laat me altijd weer verrassen wat er soms te werken valt. 73 Paul

    ReplyDelete
  5. Leuk filmpje Paul, ondanks dat ikzelf geen CW ken. Ik vind het wel knap hoor, hoop dat ooit ook nog eens te kunnen. Overigens maandagavond nog wel een vos geschoten in de UBA QRP foxhunt. Op CW !! Maar wel met de computer. Heb nu in alle 3 modes vossen, vond het wel grappig zo. Had het als doelstelling en het doel is na 3 maandagen gehaald. 73, Bas

    ReplyDelete
  6. Anonymous1/26/2011

    Hallo Paul,
    Ik gebruik thuis altijd de bencher, naar volle tevredenheid. En op vakantie gebruik ik met het zelfde gemak een zelfgemaakte paddle van twee stroken PVC. Deze heeft één contact voor de punten en één contact voor de strepen. Je ziet mij in actie met deze paddle vanuit Portugal op de foto bovenaan op de PA1B website.
    Het grootste verschil in "gevoel van timing "is het wel of niet gebruiken van het punt-streep geheugen. Dat is echt wennen.
    Bert PA1B

    ReplyDelete
  7. Hallo Bas, Soms gebruik ik ook weleens de computer om te decoderen van CW zeker als het heel snel is, boven de 30 wpm zeg maar. Maar normaal gesproken train mijn oren, en is het handig dat ik b.v met vakantie alleen maar een set + ant + paddle hoef mee te nemen en klaar.

    ReplyDelete
  8. Hallo Bert, een Bencher lijkt mij ook het beste. Het werken met een paddle of electr. keyer is toch wennen aan de gevoel van de sleutel. Ik geef toch soms nog weleens een puntje of streepje te veel of te weinig ;-) 73 Paul

    ReplyDelete
  9. Anonymous1/26/2011

    Hallo Paul,
    Het filmpje is heel inspirerend.
    Toen ik meer dan 20 jaar geleden Pierre PA3DOG in actie zag met de bencher, wist ik in één keer dat ik dat ook wilde. Ik heb 2 maanden geoefend, voor ik een redelijk QSO kon maken.
    73, Bert PA1B

    ReplyDelete
  10. He Paul,

    Ik heb vorig jaar een Bencher gekregen voor mijn verjaardag. Jarenlang beroepsmatig (vroeger)
    met de muisgrijze Junker gewerkt. Maar de Bencher is heel lekker....Ja of anders een Vibroplex, maar dan moet de portemonnee echt open. En of het nu beter/lekkerder werkt als een Bencher, ik weet het niet.. Een adres is www.classicinternational.eu
    Een Nederlands bedrijf in Roermond. Ik heb er incl verzendkosten 131.00 euries voor betaald
    Ik heb de BY-1 dit is een zwarte baseplate met verchroomde keyer....
    Wally

    ReplyDelete
  11. Hallo Wally, is dat een Iambric key? Ik heb een filmpje op youtube bekeken van een Iambric keyer en dat vergt toch weer een andere techniek van gebruiken, dan ik nu doe met deze 1 paddle keyer. 73 Paul

    ReplyDelete
  12. he Paul,
    Ja dit is een iambic keyer, volgens mij heeft Bencher ook single paddle keyers, maar dat weet ik niet zeker. Dual paddle iambic is volgens mij niet al te moeilijk aan te leren, maar dit is puur persoonlijk. Hetzelfde als het type keyer.
    Wat voor mij heel lekker sleutelt, kan voor jou misschien "helemaal niks" zijn. Succes met de keuze..

    ReplyDelete
  13. Hallo Wally, het is idd een nieuwe techniek van aanleren... ok, ik ga er nog eens diep over nadenken. Voorlopig doet de ETM-2b het nog steeds. ;-) Bedankt. 73 Paul

    ReplyDelete

Popular Posts