Sunday, January 23, 2011

Go QRPp with attenuators

Bert PA1B requested to put this picture on my blog, how to build a attenuator for e.g. FT817 to go QRPp. Julian G4ILO also gave attention to this item already, but OK, we spread the word.

Bert PA1B wrote: I have the 20 dB attenuator for an input power of 1 watt, designed with the PowerAttenuator Calculator. For this calculator you need to have Excel or Open Office on your computer. This calculator has been developed for calculating 50 Ohm attenuators to 20 dB, 10 dB and 3 dB. You can specify the desired input power and maximum power per resistor. It is a excellent Calculator, for it gives resistance values available from well known E12 series. And of course, the more power, more resistors are required.

More info about QRPp and attenuators see PA1B website.

If you don't like building yourself or not been able to do it, you always can buy a attenuator at Wimo, Germany. Wimo gives a good service. I ordered several equipment there.

9 comments:

  1. I viewed the PA1B website and it is quite good. He is a real QRP/p operator. And, doesn't have a large antenna that I can see. 73 Dick

    ReplyDelete
  2. Good morning Dick, he is a real QRP man. He is very inspirational. Have a nice Sunday, 73 Paul

    ReplyDelete
  3. Hallo Paul, jij word echt de promotor voor QRPp ;-). Ik heb de excel calculator geprobeerd van Bert, maar helaas werkte hij niet met Office 2007, zal hem thuis nog eens even proberen met Office 2003. Overigens zijn die verzwakkers van wimo wel erg duur zeg. Zelf maken is echt veel goedkoper. Nou vraag ik me wel 1 ding af....als je zo een verzwakker er tussen zet, heb je dan ook niet 10 of 20dB minder ontvangst?? Niet dat het uiteindelijk zoveel uitmaakt want het gaat om het uitgezonden signaal. Maar toch...
    73, Bas

    ReplyDelete
  4. Hallo Bas, nou, dat vroeg ik me dus ook al af, kan er nergens iets over vinden. Misschien weet Bert daarover iets te zeggen. 73 Paul

    ReplyDelete
  5. Bas,

    Het verschil bij de ontvangst is ook ongeveer het aantal dB's. Dit is mijn ervaring in combinatie met de FT817.

    ReplyDelete
  6. Anonymous1/25/2011

    Bert PA1B
    Hallo allemaal,
    Inderdaad, de verzwakking geldt zowel bij het zenden als bij het ontvangen. Als ik bijvoorbeeld 50 mW gebruik, door een verzwakker van 10 dB in te schakelen, dan zend en ontvang ik via de verzwakker. (FT-817 op 500 mW)
    Dat is voor mij geen probleem, want het door mij ontvangen station heeft 100 W ofzo en moet hier dan zeker met S9+10 dB binnenkomen, wil hij mij kunnen horen.
    Dus met 10 dB verzwakking is hij dan nog een riante S9.

    Maar als je zelf met 50 mW wil WSPRen en OOK 50 mW station wil ontvangen, dan zou je bij ontvangst de verzwakker moeten uitschakelen.
    Doe je dat niet, dan wordt je ontvanger 10 dB ongevoeliger, dus dover.

    Die 10 dB is overgens ECHT te merken. Ik kan aan de hand van mijn ervaring in contest QSO's met het laagst mogelijke vermogen, precies vertellen welke stations bijvoorbeeld "10 dB dover" zijn dan het gemiddelde station.
    Soms maak ik achter elkaar QSO's met 50 mW met stations, die met allemaal S9+10 dB binnenkomen. Is een station "10 dB dover" dan de rest, dan is dat goed te merken, want dat lukt het pas bij 500 mW.
    Ik ben dan al van 50-->100-->250-->500 mW gegaan. (hi)
    Deze stappen van 3dB of 4 dB zijn dus zelfs iets nauwkeuriger dan die van de S-meter. Immers één S-punt = 6 dB.

    De gevoelige station geef ik in mijn Log aan met EE = Excellent Ears. Deze stations deze zijn dus gevoeliger dan gemiddeld.
    73, Bert PA1B

    ReplyDelete
  7. Vind ik nog al wat, denk dat ik maar een versie maak met een relais zodat die bij RX de verzwakker overbrugd. 73, Bas

    ReplyDelete
  8. hallo Bas, dus toch. Ja het zat er wel in dat de ontvangst ook te lijden had van de verzwakker. Gelukkig is er geen sprake van het maken van een qso. Ik vind het belangrijker waar ik word gehoord met WSPR. 73 Paul

    ReplyDelete
  9. Anonymous1/26/2011

    Hallo Bas,
    je kunt er ook voor kiezen om 50 mW te gebruiken m.b.v. een verzwakker en dan ELKE 2 minuten te zenden. (En dus niet te ontvangen)
    Dan hoeft er ook niet geschakeld te worden.
    Er zijn genoeg stations die ontvangen. hi
    Bert PA1B

    ReplyDelete

Popular Posts