Monday, November 8, 2010

SWR

Saying of the day: “SWR have absolutely nothing what so ever to do with an antennas performance as a radiating entity.

The SWR is ONLY a measure of the antenna impedance! A metallic painted potato can be made to have 1:1.0 SWR - but don't expect it to radiate.”

SOLAR ACTIVITY UPDATE: After unleashing one of the brightest X-ray flares in years on Saturday afternoon, Nov. 6th, sunspot 1121 took Sunday off. No strong flares were recorded for the rest of the weekend. Nevertheless, the active region's magnetic field is complex and harbors energy for more eruptions. NOAA forecasters estimate an 85% chance of M-flares during the next 24 hours

Conditions were poor this morning. I didn't hear too much on 17 and 20 meter. Though I worked a special station IR7WFF with CW on 20 meter.

7 comments:

  1. Paul,

    Een SWR van 1:1 zegt inderdaad niets over de goede werking.

    ReplyDelete
  2. Excellent observation Paul and 73 de Dick

    ReplyDelete
  3. Hallo Paul, bij 10w in 0,8w retour, prima toch. Zal de eindtrap niet direct van kapot gaan. Heeft met stralen van de antenne inderdaad niets te maken. Maar bedenk wel, wat er niet in gaat komt er ook niet uit. Altijd tuner gebruiken dus....tenzij de antenne toevallig wel 1:1 staat.
    Overigens staat mijn 84m loop nergens 1:1 die moet ik altijd tunen, maar je weet hoe het ding werkt. Overigens bedenk ik me net dat komend weekend de PA-beker contest is.....en de loop staat nog niet, en dan wil ik ook nog meedoen in de QRP sectie! 73, Bas

    ReplyDelete
  4. Wijze woorden van Bas... Altijd tuner gebruiken. En hoewel het niet iets zegt over de afstraling van de antenne, heb ik liever dat mijn kleine SW20+ 1:1 ziet dan hoger, want daar gaat 'ie wel stuk van. En ik heb al een keer de eindtor moeten vervangen, en dat is geen fijn werk.. 72 Wally

    ReplyDelete
  5. Hoi Bas, de foto is willekeurig gekozen... ;-) Ja, als je mee wil doen doen moet je nog deze week aan de slag. Ik hoop dat de condities een beetje mee willen werken. Overdag op 80 is het niet zoveel. Van 9.30 tot 12.30 volgens mij. Op 40 meter hoor ik zelden Nederlandse stations. Afijn, we zien wel. 73 Paul

    ReplyDelete
  6. Hi Dick, the quote is from Dan (an English amateur, I forgot his call sign) I read in a forum on the internet. Funny how he says it. 73 Paul

    ReplyDelete
  7. Hallo Wally, mijn end fed 20 meter antenne is tuned voor 20 meter, geen SWR meter nodig. Gewoon 1:1

    Voor mijn inverted V dipool gebruik ik voor de meeste banden de MFJ tuner. Alleen op 40 meter is ie resonant en is de tuner niet nodig. 73 Paul

    ReplyDelete

Popular Posts