Tuesday, November 2, 2010

N-amateur (Novice License)

Ik las dit bericht gisteren en het verbaasde mij niet. Al enige tijd bij het monitoren van de amateurbanden viel het mij soms op dat sommige PDØ stations wel erg hard binnen kwamen bij een bepaald DX station. Ik dacht: het kan best zijn dat iemand met 25 watt en een goede beam een heel eind kan komen. Toch had ik wel eens twijfels over het gebruikte vermogen. Ik ga absoluut niet als band politie optreden, dat laat ik over aan de daarvoor bevoegde autoriteiten. Ik kan me de gedachtegang van zo'n amateur wel voorstellen. Op 20 meter of hoger zit je toch vaak voor Nederland in de dode zone. Het valt toch niet op, moet zo iemand denken. En aangezien iedereen een HF zender of zelfs lineair kan kopen via internet zonder dat om een licentie wordt gevraagd zit je voordat je het weet op de korte golf te blazen. Afijn, de novice is gewaarschuwd. En wat mijn betreft: ga lekker QRP-en. Is veel leuker en geeft meer voldoening.

I read this post yesterday and it surprised me. For some time I was monitoring the Amateur bands, and sometimes it struck me that some PDØ stations arrived with a loud signal at a particular DX station. I thought it could be that someone with 25 watts and a beam can come a long way. Still, I sometimes doubts about the power consumption. I'm definitely not function as a band police, which I leave to the relevant authorities. I can imagine the mindset of some novice amateurs. At 20 meters or higher you often are in the dead zone. Nobody will notice. And since everyone can buy an RF transmitter or linear over the Internet, without a license is required, before you know you're on short wave to blow. Anyway, the novice is warned. And as I'm concerned, go and enjoy QRP. Is much more fun and more satisfying.

8 comments:

  1. Hallo Paul, tja ik ken dit bericht. Vraag ik me wel af hoe ze dat vermogen dan meten in het buitenland. Mij maakt het op zich niet uit hoeveel vermogen ze gebruiken. En de meeste HF zenders doen toch 100W dus de verleiding is wel groot. Ik denk dat 99% van de N-licentie houders meer gebruikt als 25W. Ik ken er zelfs wel die 1 KW gebruiken ;-) Dan spreken we nog maar helemaal niet over het bandgebruik, want er worden regelmatig N-licentie houders gespot buiten het voor hen toegestane banddeel. 73, Bas

    ReplyDelete
  2. Hallo Bas, hoe ze dat meten, ja dat is de vraag. Volgens mij is het een vermoeden, zoals ik dat ook soms heb. ;-) En het is inderdaad erg verleidelijk. Vroeger moest ik een licentie tonen bij van der Schaart voordat ik met een zender de deur uit liep. Minder regels, meer overtredingen. 73 Paul

    ReplyDelete
  3. In het bericht wordt over "vermoeden" gesproken. Laten ze dit eerst hard maken.
    Ik denk wel dat er lieden over de scheef gaan, net zoals bij "F".
    Dat ze op andere banden uitkomen of vanuit het buitenland vind ik erger.

    73, Tjeerd

    ReplyDelete
  4. Hallo Tjeerd, dat vermoeden kan ik wel begrijpen, 0m dat ik hetzelfde dacht. Ja, en overal zijn vlegels te vinden, die zich niet aan de regels houden. ;-) 73 Paul

    ReplyDelete
  5. iedereen is verantwoordelijk voor het geen wat hij of zei doet,maar ik zie ook wel eens erg sterke signalen
    PA3OPA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hallo Henk, de uiteindelijke controle op naleving van de licentievoorwaarden liggen bij Agentschap Telecom. 73 Paul

      Delete
  6. iedereen is verantwoordelijk voor het geen wat hij of zei doet,maar ik zie ook wel eens erg sterke signalen
    PA3OPA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hallo Henk, de uiteindelijke controle op naleving van de licentievoorwaarden liggen bij Agentschap Telecom. 73 Paul

      Delete

Popular Posts