Tuesday, September 21, 2010

QRP SSB also fine

It was rather quiet on 20 meter, then I heard 7V2PI working in a pile up. I tried to call him with 5 watt SSB, and he came back for me after one call. My antenna was the HyEndFed antenna. The same with EW1MM Gary from Minks, Belarus. He was running 100 W, but turned down his power to 5 watt and we made a 2 way QRP SSB QSO. A nice, special contact was PH9HB/AM (Aeronautical Mobile) Jerry from a aeroplane in Italy near Roma. From Malta I worked 9HØVRZ a Dutch DX station of the VRZA. I worked all stations with 5 watt SSB. The HyEndFed antenna reminds me of the Miracle Whip plus 10 m wire extension outside. The last one worked also very fine for me then (see my old postings in 2008) No problem in pile ups. Many stations were calling above stations, but I had no problem. Most of the time one call was enough. Isn't that remarkable? The DSP of the FT-450 works great with SSB. On 20 meter is a very high noise level for several days up to S5.

This afternoon I worked DU1GM George from Manila, Philippines for the third time but now with only 5 watt JT65A on 14076 KHz (10.479 km)

12 comments:

  1. Sounds like the solar cycle is turning around. Some very interesting contacts Paul PH9HB/AM must had been a nice surprise. I have never contacted an aircraft before.

    ReplyDelete
  2. Hi Paul,

    PH9HB/AM now there's a callsign to listen out for !

    73 Paul.

    PS, oh and nice work on the qrp contacts.

    ReplyDelete
  3. Dit is het echte qrp werk Paul.

    73, Tjeerd

    ReplyDelete
  4. Hallo Paul, ik wist dat Jerry vandaag QRV was, maar helaas nog steeds problemen met de antenne. Daar ben ik vandaag bijna de hele dag mee zoet geweest, inmiddels de fout gevonden en opgelost. Ik hoop Jerry een andere keer te spreken want ook ik heb nog nooit een AM gewerkt. Mooi om te zien dat 5W prima werkt per 20m HyEndFed. Inmiddels heb ik ook nog wat gefabriceerd voor 20m maar een test volgt later daar had ik vandaag geen tijd meer voor. 7V2PI gehoord op 17m met S-9 gisteren, maar helaas de radio geeft geen output met een SWR van 1:10 hi. 73, Bas

    ReplyDelete
  5. Hello Mike, it was indeed a surprise to work a /am station. For me also the first time. 73 Paul

    ReplyDelete
  6. Hi Paul, just testing the HyEndFed antenna with 5 watt. 73 Paul

    ReplyDelete
  7. Hallo Tjeerd, phone vind ik op z'n tijd ook wel leuk. Maakt het toch weer iets meer p[persoonlijk om een stem te horen in plaats van piepjes. 73 Paul

    ReplyDelete
  8. Hallo Bas, goed dat je het probleem hebt gevonden. Het is altijd irritant als een probleem niet boven water komt. Ik ben de HyEndFed aan het uitproberen onder alle omstandigheden met 5 watt. dan krijg ik een beeld wat ie kan. Tot nu toe ben ik enthousiast. Ik had vanmiddag per ongeluk de antenne tuner nog aan staan, wat bij deze antenne niet nodig is, ontdekte ik dat de tuner ook ruis produceert. Zodra ik de tuner uitzet is het een stuk stiller. En de signaal/ruis verhouding is dan ook beter. 73 Paul

    ReplyDelete
  9. Hallo Paul, ja inderdaad ik zag dat je behoorlijk wat ruis had. Vreemd dat de tuner zoveel ruis produceert, dat doet mijn autotuner (vlak onder de antenne) niet. Heeft het misschien iets te maken met de voeding? Ik weet niet hoe dat bij jou geregeld is maar je zou voor de antennetuner bij wijze van test eens een andere voeding kunnen proberen...73, Bas

    ReplyDelete
  10. More great results Paul. Hope I have the same after I am back on the air. 73 Dick

    ReplyDelete
  11. Hello Dick. I think your PAR will do a great job for you. 73 Paul

    ReplyDelete
  12. Hallo Bas, er is gewoon veel band ruis op 20 meter de laatste dagen. Met de DSP kan ik dat aardig wegfilteren. Nee, ik bedoel dat toen ik mijn tuner uitzette, op eens een stuk ruis weg was. De HyEndFed heeft geen tuner nodig vandaar. Toen viel mij op dat de tuner opzicht ruis geeft. Misschien is dat altijd wel zo, maar nu viel het me op. Het zou best de voeding kunnen zijn. 73 Paul

    ReplyDelete

Popular Posts