Tuesday, September 7, 2010

JT65A Day

It is a very rainy day today. It's all grey outside. Today I keep myself busy with JT65A. Not cruising from one mode to another mode or from one band to another. Just stick to one. Yesterday I made some CW QSO's on 20 meter. Now I call CQ with JT65A, but most of the time I listen and function like a reverse beacon station. My first contact was RA6HMS Alexander from Stavronpolsky, Russia. Distance 2837 km. So far he was the only station on 20 meter. I am using 5 watt and my DIPOLE antenna. Second QSO was SP1ERP Edward from Lebork, Poland. Most of the JT65A users do have a power between 10 watt and 50 watt. More is by all means not necessary. The band is too small for QRO.

Oh boy... yesterday there was a station from Ukraine with BPSK31 and was 10 times broader then a normal BPSK31 signal. I think the guy was using QRO, more then 100 watt and a too high ALC level. When he came in a QSO was not possible. So I went to another band.

Later this afternoon I lowered the audio output to a absolute minimum. VOX very high, and see where my signal is received with JT65A. I call CQ and see in PSK reporter where I have been reported. Well: RZ1OM 2450 km, YU1ZM 1525 km, and UR5EQF 2171 km. Propagation was not so good this afternoon. Best signals from Russia and East Europe. UA3GDX came back for me, but when I answered his call he was gone.

2 comments:

  1. Hallo Paul,
    Ik kan het mis hebben, maar als men een vermogen gebruikt op JT65A van tussen 10 en 50W waarom dan niet gewoon PSK doen? Ik zie het voordeel van JT65A dan niet echt. Als JT65A echt zo gevoelig is dat het signalen uit de ruis zou kunnen halen net als WSPR dan zou 1W voldoende moeten zijn voor wereldwijde communicatie. Dan moeten er niet van die idioten met 100W of meer gaan zenden natuurlijk...73, Bas

    ReplyDelete
  2. Hallo bas, ik denk dat het allemaal niet zoveel uitmaakt. Ik kies soms voor JT65A omdat het niet zo druk is op die frequentie, en een kans op contact dan groter is dan met PSK31, waar het soms best druk is. Ik werk meestal met 10 watt, soms 5 watt. Als ik de power omlaag doe zie ik toch dat het moeilijker wordt om gehoord te worden. Aangezien het vermogen logaritmisch verloopt heeft meer dan 50 watt geen zin meer, om dan 2x zo hard te zijn, moet je 500 watt nodig hebben. hi. 73 Paul

    ReplyDelete

Popular Posts