Sunday, August 1, 2010

Solar tsunami

Antique Map of New Netherland (The East Coast of the USA) by Allard 1662. A copper engraving, I like this kind of old maps. (more >>>) Today I let run WSPR 5 watt on 20 meter. Best reports came from VK6JX and FR1GZ Reunion Island.

The signal strength of UA3ARC between 11:50 and 15:08 UTC on 20 meter WSPR. He was using 1 watt (Distance 2146 km).

With CW I worked tonight F5CNQ on 20 meter. With JT65 I worked EA1GFY and KB3MOW on 20 meter. I heard with JT65: KC8V, WX8C, WØKIT, N9MIW, WB4RQD and N1BMX.

Latest news: GLOBAL ERUPTION - During the early hours of August 1st, NASA's Solar Dynamics Observatory recorded a complex global disturbance on the Earth-facing side of the sun. Most of the sun's northern hemisphere was involved in the event, which included a long-duration C3-class solar flare, a "solar tsunami," and a massive filament eruption. As a result of these blasts, a coronal mass ejection (CME) is heading toward Earth. High-latitude geomagnetic storms and auroras are possible when the cloud arrives a few days hence. Check www.spaceweather.com

9 comments:

  1. Hallo Paul, geweldig zo een oude kaart, dat intrigeerd mij ook zeker wel. Heb je wel eens een wrakkenkaart gezien? Ik kwam een tijdje terug 1 tegen in de vuurtoren van Ameland. Is ook erg interessant, vooral als je naar schatten wilt duiken ;-). Die UA3ARC is een veel gezien station en hij heeft ook zeer goede ontvangst gezien hij mij signaal ontvangt als ik nog geen enkel ander rapport heb gezien. Jammer dat je met 5W zat, de special activity was nl. 0,5 W of minder op 1 Aug. maar volgens mij word daar niet veel naar gekeken want ik zag zeker 50% van de stations werken met 5W en zelfs 1 met 20W(!). Ik houd het mooi op 1W of minder. Houd je de WSPR lijst hier op de site nog een beetje bij? Als de aurora er over een paar dagen is wil ik toch even gaan proberen op de 6m, dat word feest. 73, Bas

    ReplyDelete
  2. Hallo Bas, ik denk dat veel stations niet lager kunnen dan 5 watt. Veel sets gaan niet lager. Tenzij ze een homemade set hebben of een FT817. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de WSPR lijst op de site wat verwaarloosd heb. Ja morgen kans op aurora, en 11 augustus een meteorietenregen. Ook leuk op 6 meter met JT6M. 73 Paul

    ReplyDelete
  3. Hi Paul, are there any predictions for any effects the solar flare would have on propogation ?

    73 Paul.

    ReplyDelete
  4. Hi Paul, I think only a chance for aurora tomorrow on 6 or 2 meters. 73 Paul

    ReplyDelete
  5. Hallo Paul, die 5W is een illusie. Iedereen heeft een volume schuif op z'n computer. Het is en blijft gewoon een kwestie van pwr meter aan de set, dummyload i.p.v. antenne, WSPR starten en eerst tune klikken. Het volume aanpassen tot er van de 5W nog 0,5 overblijven. Maar gek genoeg begrijpen veel stations het niet terwijl het vaak genoeg beschreven is op de WSPR site. Ik ben benieuwd naar morgen, zouden we aurora ook kunnen zien? Als je het op de radio hoort moet je het in theorie ook kunnen zien in het noorden. Is in NH wat moeilijker vanwege d lichtvervuiling denk ik, hier heb ik het al 1x gezien. We houden het in de gaten. 73, Bas

    ReplyDelete
  6. Hi Paul,

    Nice to see you back again from the forest.
    I've heard it's a beautiful place and have a few hiking friends that have been there.

    Hope you had a great time.

    ReplyDelete
  7. Hallo Bas,

    Dat is waar. Als het helder weer is kunnen we misschien aurora waarnemen. Dan moet ik wel even de polder in. Hier is het te licht.

    73 Paul

    ReplyDelete
  8. Hello John,

    We had a great time in the Black Forest, Germany. Now we are back again, and the XYL is back to work again today. The kids have still vacation till the end of the month.

    73 Paul

    ReplyDelete
  9. nice blog.. have a view of my blog when free.. http://www.lonelyreload.blogspot.com .. do leave me some comment / guide if can.. if interested can follow my blog...

    ReplyDelete

Popular Posts