Wednesday, August 4, 2010

Is the Sun waking up?

CME IMPACT: As expected, a coronal mass ejection (CME) hit Earth's magnetic field on August 3rd. The impact, which occurred around 1730 UT, sparked a polar geomagnetic storm. At the time that this alert is being written, sky watchers in Europe as far south as Germany are reporting red and green Northern Lights. If the storm sustains itself for a few more hours, people in North America might see a similar display. Sky watchers in Alaska, Canada, and northern-tier US states such as Wisconsin, Minnesota and Maine should be alert for auroras.

The Sun's activity generally rises and falls on an 11-year cycle: the last peak occurred in 2001, but since then the star has been going through an unusually prolonged calm spell. We've been overdue for some more action for several years, and Golub and his colleagues consider that Sunday's outburst may be a sign that the Sun is "waking up"

The Perseids are coming. The shower is visible from mid-July each year, with the peak in activity being between August 9 and 14, depending on the particular location of the stream. During the peak, the rate of meteors reaches 60 or more per hour. They can be seen all across the sky, but because of the path of Swift-Tuttle's orbit, Perseids are primarily visible in the northern hemisphere. As with all meteor showers, the rate is greatest in the pre-dawn hours, since the side of the Earth nearest to turning into the sun scoops up more meteors as the Earth moves through space.

I was listening with FSK441 on 2 meter for meteorscatter. I heard LA/DL1RNW from JP77fg (1716 km) and PA2CHR and PE1GPN. My equipment is not suitable for MS, but with my low profile station I tried to see if I can receive something. In the early morning of August 12, it’s worthwhile to listen with FSK411 on 2 meter. 6 meter is also a possibility, but then I use JT6M.

There is low activity on HF. Looks like a black out. I do hear almost no phone stations on 20 meter and 40 meter. A few weak CW stations. Even with JT65A is nothing to hear. I only worked 3ZØLH with SSB on 40 meter.


http://www.spaceweather.com/

http://www.theregister.co.uk/2010/08/03/solar_aurora_storm/
http://en.wikipedia.org/wiki/Perseids

4 comments:

  1. Paul,

    Wat voor een antenne gebruik je op 2M? Leuk dat dit dan zo lukt. Ik zal een rond de 12de kijken als ik tijd heb.
    Ik ben bezig een andere pc te installeren. In ider geval kan ik weer naar een 17inch monitor kijken, was de laatste weken 15 inch.

    ReplyDelete
  2. Hallo Tjeerd,

    Heel simpel, een kwart golf X-30 rondstraler op het dak. Succes met het installeren.

    73 Paul

    ReplyDelete
  3. Hallo Paul, zit niet zo in het VHF/UHF gebeuren, maar dit zijn leuke resultaten. Hooguit een beetje 6m voor mij, lijkt nog het meest op HF. Meteorscatter heb ik nog nooit geprobeerd. Lijkt me voor 6m met JT6M nog wel eens de moeite waard om het te proberen, bedankt voor de info hier omtrend. Gisteren was er nog een korte opening op 6m met EA6 (EA6TT en EA6DD gewerkt beide 5/9) maar was geen aurora. Wel de hele avond geluisterd of ik wat kon horen, maar helaas. Ook geen aurora kunnen zien hier en rond 17:30 utc was hier te veel zon. Op diverse sites staat dat het vanavond in feite nog beter te zien zou zijn, jammer genoeg is het hier wel bewolkt en regenachtig...we zullen kijken, in ieder geval houd ik de radio vanavond weer in de gaten. 73, Bas

    ReplyDelete
  4. O, dat is heel beperkt. Ik zal vanavond eens op mijn GP luisteren.
    Sowieso 6m in de gaten houden. Want wat Bas ook schreef, vanavond zou het nog beter kunnen zijn.

    Afgelopen nacht was het wel laat begreep ik van andere fora.

    ReplyDelete

Popular Posts