Wednesday, June 30, 2010

Stealth antenna

What you see on the photo (click on photo to enlarge) is no tree, but a groundplane antenna with a growing Humulus/hop. Hop grows very fast, almost 6 cm a day. It makes the antenna very stealth. I saw this photo on QRZ.com by UR5EFX. This morning I made my first entry in QRZ Logbook. It looks very nice. The first station was R7AA Vasiliy from Krasnodar in Russia, I worked him on 20 meter with 10 watt CW. It was one of the few stations I heard on 20 meter so far. I used my shortened Falcon 250B. It seems to work OK on 20 meter and higher. I am curious what it will do when propagations are good. Critics say that the Falcon 250B in full length doesn't radiate. But I like to challenge the antenna laws. So far the antenna radiates. The length of the falcon now is 3,5 meter without radials.

Here are the results for June 2010. A little bit disappointing, isn't it?

4 comments:

  1. Good morning Paul and thanks for that photo. What a great idea for disguising a 10 through 40 meter vertical. Especially if a couple of trees are near. 73 Dick

    ReplyDelete
  2. Hallo Paul, volgens mij zag ik die foto al via een link op wsprnet.org.
    Het is een goed idee, maar als het regent denk ik dat de antenne wel van de resonantie af gaat. Wat betreft de CH250 in verkorte versie, ik denk dat er geen antenne is die niet straalt. Je moet je alleen afvragen wat het rendement is. 5 Watt in 500mW uit? Dat wil niet zeggen dat je geen QSO maakt. Met 500mW heb ik in het 27MC tijdperk talloze QSO's gemaakt op FM met Europa. Vooral met de omgeving Cornwall en Devon in de UK ging dat erg goed. Zet maar eens 3,5m draad aan een 1:9 balun, zelfs 1 Mtr draad aan een zo een balun zal nog wel stralen, als je de radio maar een redelijke impedantie aan kan bieden d.m.v. tuner. Ik ken verhalen van amateurs die zelfs een QSO maakten op een 50 Ohm dummyload !! 73, Bas

    ReplyDelete
  3. Hello Dick, I do have hop in my garden but I try to avoid that the plant goes into my antenna. ;-) 73 Paul

    ReplyDelete
  4. Hallo Bas, zelfs met QRO werkt ik dan waarschijnlijk QRP. ;-) Hoe bepaal ik het rendement van een antenne? Dat weet ik eigenlijk niet. 73 Paul

    ReplyDelete

Popular Posts