Tuesday, June 15, 2010

Blue screen

There are things you don't want to see: a blue screen. Since yesterday I get a blue screen when I start Ham Radio de Luxe, or Fldigi, or Digipan. The computer restart automatically but every time I start one of these programs I get a blue screen and the computer turns off. I don't know what the problem is. I have a brand new computer with Windows 7. In the beginning I was afraid that these programs are not compatible with Windows 7. But for two weeks HRD runs without problems, but now... Does anybody know what the problem is? (The blue screen on the photo is a photo from the Internet, not mine)

Update: I solved the problem. I have disabled the RS-232 serial cable, install Registry Booster, let it run and and fixes a lot of problems. I install Fldigi and it runs fine. I hope the problem is over now, because I like PSK31 very much.

7 comments:

  1. Hallo Paul, ik heb een soortgelijk probleem wel eens gehad na een update van de driver voor de videokaart. Ik neem aan dat je automatische updates draait via windows. Ik ben niet zo bekend met Windows 7, maar ik zou proberen de computer terug op een eerder gemaakt herstelpunt te zetten om te kijken of dan het probleem opgelost is. Daarna zou je handmatig (dus niet automatisch, je kan ook zelf kiezen welke updates je uitvoert) de updates 1 voor 1 er weer op kunnen zetten en elke keer proberen of je het blauwe scherm weer krijgt. Zo kun je uitzoeken waar het aan ligt. Heb je verder nog andere programma's geïnstalleerd de laatste tijd dat dit probleem zou kunnen veroorzaken? 73, Bas

    ReplyDelete
  2. I expect all those programs access the serial port, I guess you are using a USB to serial port converter, and I expect the problem is with the driver which was probably unsigned (you had to ignore a warning when installing it that the driver might cause instability in Windows.) Am I right?

    I would use System Restore to go back a few days to before this happened, then uninstall the serial port driver. Either find a newer driver compatible with Windows 7 or, if your computer is a desktop or mini-tower, go and buy an RS-232 serial card and plug it in to a slot in the computer, then use a proper RS-232 cable.

    ReplyDelete
  3. Hallo Bas, bedankt voor je tips, ik ga het even nalopen. Ik had met de vorige computer ook problemen zodra ik via de com port1 en RS-232 kabel aansloot dat het systeem instabiel werd en crashte. De RS-232 kabel is aangesloten ook op de nieuwe PC, en toen ik aanvinkte (in HRD) om via de com port te werken crashte de boel. Voorheen werkte ik gewoon met VOX. Dus ik denk dat daar ergens het probleem weer zit. Ja, en ik heb natuurlijk vrij veel geïnstalleerd de laatste week. Vaak ligt het an het laatst geïnstalleerde programma. Ik ga maar eens aan de slag. 73 Paul

    ReplyDelete
  4. Hello Julian, I do use a RS-232 cable, but just like my other system (XP) is crashes. The last two weeks I was using only VOX, but when I enable the com port it crash. I am afraid I am not lucky with CAT controlled transceivers. ;-) I have restored my register, disconnect the serial cable, and now I'll have to try what happens. Thanks for your advice so far. 73 Paul

    ReplyDelete
  5. Hi Paul, hopefully you will have a stable system now, I use an old serial port laptop for the CAT control and touch wood, it's reliable - however only being a 1.1 Ghz processor does have it's disadvantages with HRD, especially DM780, it can be quite slow.

    ReplyDelete
  6. Paul:

    The rs232 cable for the ft450 is a straight pin to pin.

    I use it with HRD - and it worked under Mixw as well.

    73 Peter

    ReplyDelete
  7. Hello Peter, yes, I have one, but it doesn't work here. What is your configuration with the FT450? Maybe I do something wrong? 73 Paul

    ReplyDelete

Popular Posts