Wednesday, May 19, 2010

Een halve Falcon

De Falcon Out 250B is totaal 7,2 meter lang. Behalve de lengte is ie ook nog zwaar om in je eentje op te zetten. De buren vonden de lengte ook een bezwaar en ze waren bang voor bliksem inslag. Daarom had ik hem verwijderd. Met de 80 - 40 meter dipool kom ik aardig uit de voeten. Met de MFJ tuner kan ik voor 30-20-17-15 ook uitkomen. Alleen 10 meter was moeilijk. De SWR is alleen goed tussen 28.070 en 28.130 KHz. Goed voor RTTY, PSK31 en WSPR. Maar voor CW en SSB is de SWR veel te hoog. Nu kwam ik op een idee, als ik nu eens de helft van de Falcon opzet. Ten eerste kan ik het ding alleen opzetten, en het is geen enorm gevaarte qua lengte. Dus dat heb ik gedaan. Verrassend is dat ik op alle banden van 160 tot en met 10 meter een prima SWR heb. Of de antenne ook straalt is een tweede. De condities waren gisteren natuurlijk belabberd slecht. Met een Solar Flux van 69 wil het natuurlijk niet opschieten. Op 20 meter en 30 meter heb ik WSPR geprobeerd, en dat ging prima. Op 10 meter was Es volgens VHFdx.com. En inderdaad hoorde ik een paar zwakke SSB stations, de S-meter kwam niet uit de hoek. Toen hoorde ik EA6DX, hij kwam met S 5 door. Ik heb hem een paar keer aangeroepen en uiteindelijk gelukt. Even later heb ik 9A2NA gewerkt, ik kreeg een 59 rapport. Ik probeerde deze qso's in te voeren bij VHFdx.com maar dat lukte niet, een time out elke keer. Het kaartje van die site werd per 10 minuten leger, wat er op zou duiden dat de Es weg was. Of dat er iets mis was met de site. Ik werkte nog IT9BYS die mij met 3-0 nog kon horen en zijn best deed om mij te werken. Daarna hoorde ik niets meer op 10 meter. Ik hoop dat er vandaag weer wat Es is zodat ik de halve Falcon kan uitproberen. Op 6 meter werkt ie helaas niet. De enige band waarop ik niet kan uitkomen. Dat is jammer.

4 comments:

  1. Paul,

    Volgens mij was er gisteravond iets met die site niet helemaal in orde. Eind vorige week kon ik 2 station normaal invoeren.

    Volgens mij heb je moeilijke buren. Maar ook ik heb concessies gedaan om ze te vriend te houden.

    73, Tjeerd

    ReplyDelete
  2. Hallo Tjeerd, ik denk ook dat er wat met de website was gisteravond. Ja, ik probeer de buren wel tot vriend te houden. ;-) Je weet maar nooit. 73 Paul

    ReplyDelete
  3. U Falcon Out is niet zo groot, maar ik ben je nodig hebt om vriendelijk te zijn met je buren. Met betrekking tot de bliksem, kun je het je buren vertellen dat uw huis zal eerst geraakt worden! hi hi.

    73 André - M0JEK

    ReplyDelete
  4. Hello André: yeah, that's why. ;-) They don't mind the antenna really. 73 Paul

    ReplyDelete

Popular Posts