Friday, December 4, 2009

Ghost whisper on 160

Last night my WSPR wont work. This morning also, so I removed this version and reinstalled again. I let WSPR run on 80 meter. But was also reported by IV3DXW on 160 meter, but I was only active on 80 meter. I have that before. I started preparations for putting up a vertical for HF. I drilled a hole for the coax import through the window frame. I ordered RG213 coax and enough hardware for the new antenna. Next month, when holidays are over, I buy the new vertical. Probably it will be a Falcon out 250B HF, total length of 7,13 meter. I do not have enough space for a longwire. I worked this morning ESØNW Ivo from Kardla, Estonia on 30 meter with CW. Nothing much on HF today. Time for something else.

7 comments:

  1. Paul, voordat je de antenne koopt lees eerst eens de website van G8JNJ. Ik heb voor dezelfde keuze gestaan maar heb toch maar de CG3000 autotuner gekocht en daar wat mee gedaan. Volgens Martin G8JNJ is dat een betere keuze als je wilt experimenteren. 73, Bas

    ReplyDelete
  2. Hallo Bas, ik ken de website van G8JNJ. Al veel gelezen en doorgenomen. Ik geloof niet dat een vertical zonder counterpoise kan, dus standpijp moet wel geaard worden, en een autotuner is ook eigenlijk noodzakelijk om de antenne te tunen. Dit verbetert de resultaten van de antenne. Het voordeel is ook lage opstralingshoek tov horizontale antennes. Compromisantennes durft ik niet aan zoals de EH antenne en de Power Bazooka. PA2RUS is heel positief over de Falcon antenne. Uiteindelijk lees ik zoveel voor en tegens van allerlei antennes dat ik nu toch maar de knoop doorhak. 73 Paul

    ReplyDelete
  3. Hallo Paul, Very excited to hear about your plans for the new vertical antenna. 7M is quite a height and I shall be watching your blog carefully to see how get along with it. Good Luck.
    73 and good weekend, Adam

    ReplyDelete
  4. Hallo Paul, je hebt gelijk wat betreft de counterpoise. De standpijp zou ik zeker aarden, of nog beter misschien is een afgestemde draad voor elke band direkt onder de antenne aan de standpijp maken. Die draden hoeven echt niet als radialen in een hoek te staan. Ik denk inderdaad wel dat de 250B beter is als een bazooka of een EH antenne. Ik moet eerlijk zeggen dat ik PA2RUS al eens ontvangen heb op 30m PSK, dus afstralen doet de antenne wel. Zelf heb ik een tijd gewerkt met een GPA verlengd naar 7,1 Mtr met een 1:9 balun boven in de mast met als tegencapaciteit de mast en de 6 elem. 10m beam. Dat werkte erg goed op 30, 20 en 15m. Op 40 en 80m werkte de antenne niet. Later heb ik de 1:9 balun er uit gesloopt en de tuner er onder gehangen, dat maakte veel verschil vooral op de lage banden. Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen. 73, Bas

    ReplyDelete
  5. Hello Adam, I will let you know, right here, what happens with the antenna. Have a nice weekend, 73 Paul

    Hallo Bas, Het lijkt me een goed plan om afgestemde radialen te maken, dat zal de performance zeker ten goede komen. Op de hoge banden zal ie zeker wel werken, 40 and 80 meter moet ik maar afwachten. Van de Miracle Whip zeiden veel amateurs dat ik nooit veel zou werken met dat ding, maar je ziet maar... 69 DXCC landen. Ik heb het online logboek van PA2RUS ingekeken maar dan staan mooie verbindingen in. Vroeger had ik ook een GP staan die uitstekend werkte. Prettig weekend, 73 Paul

    ReplyDelete
  6. Good luck with that new vertical. Should be a good DX antenna. Not familiar with the company.

    Ah, the joys of home ownership. Even a small garden of your own helps.

    73 Dick

    ReplyDelete
  7. Hello Dick, I am very curious about the new antenna that I will put up in January. With this antenna I can be qrv on all higher bands too. Especially 10 meter. I don't mind the lower bands such as 80 and 160 meter. Maybe it is possible with a tuner and counterpoises, but all that ragchewing on those bands is not my piece of cake. ;-) 73 Paul

    ReplyDelete

Popular Posts