Monday, February 2, 2009

Fritzel FB13

De Fritzel FB13 (foto PE2EK) is jarenlang mijn antenne geweest. Met CW en 200 watt PEP heb ik zo goed als de hele wereld gewerkt op 20, 15 en 10 meter. Ook de nodige instraling gehad bij buren, en dat was minder leuk. Dat noopte mij noodgedwongen om QRP te werken. De inspanning die dan geleverd moet worden stond mij wel aan. Ik was ook de problemen met instraling kwijt in TV's, platenspelers, orgels en wat dies meer zij. Wat verrassend is dat ik met 5 watt heel vaak 58 tot 59 rapporten krijg met stations die 20 tot 60 keer meer vermogen hebben. Dat geeft te denken. Vanmorgen werkte ik YT1MZ, Zoran uit Lapovo, Servië om 6.18 uur op 40 meter met SSB en OK1JN, Ivan uit Jablonec, Tsjechië met SSB. 's Middags nog met F5ZN, Chris die moeite had om mijn signaal uit de ruis op te pikken op 40 meter. Er was veel qrm en qsb op de frequentie. Toen ben ik even geswitched naar BPSK31 want daar kom je met QRP nog aardig door. Ik werkte daar OE1MBU/6, Marcus uit Trofaiach, Oostenrijk en IZØFJR, Vito from Roma op 40 meter.

2 comments:

  1. You have a very nice blog page Paul. Like me,I see you enjoy QRP operating. My favorite band is 28MHz but we need cycle 24 to start strongly before that band becomes good again. As you say, cycle 23 seems to have been lasting for ever.

    ReplyDelete
  2. @Roger: thanks for the compliments. Yes, I really do like QRP. And even when we are at the bottom of the sunspot cycle, nice DX is possible with low power. So what when we reach the peak... I'm very curious for the 6 meter band. I never worked on 6 meter before. I think it could be my favourite band.

    ReplyDelete

Popular Posts