Friday, December 12, 2008

EH antenne


De effectiviteit van de EH antenne is discutabel. Althans, zo staat het op verschillende forums. Een dummy load, wordt er beweerd. De vraag is: is dat zo? In dit filmpje laat PA3DMI zien dat tegen lage kosten een EH antenne zelf te bouwen is. En dat de test verbinding met New York en 25 watt succesvol was op de 20 meter band. Zo’n EH antenne neemt weinig ruimte in, zeker ideaal als je weinig tuin hebt om lange antennes weg te spannen. Of wanneer je geen grote masten of beams op je dak kunnen of mogen, dan is dit een alternatief. Waarom is de antenne zo discutabel? Testrapporten? Of een antenne nu een paar db minder of meer heeft vind ik nauwelijks discussie waard. Resultaten, daar gaat het om. Wie werkt er nog meer mee en wat zijn de bevindingen?
EH-Antenna.com
Yahoo groups EH antenna
Wimo EH antennes
EH antenne test report by Adam MacDonalds
Antennaz by Frank Meritt, VE7FPM
EH antenna by Arno Elettronica

2 comments:

  1. Anonymous4/07/2009

    Avond,

    Ik zal eens een filmpje versie II maken met een verbinding want mensen geloven er een barst van.. ach moeten ze het ding zelf maken :-)

    Trouwens leuke site !

    Groet vanuit Amsterdam,

    Jarno - PA3DMI

    ReplyDelete
  2. @Jarno: Ja, daar ben ik erg benieuwd naar. Ik volg de EH discussie bij een Yahoo forum. Ik sta er wel open voor. Ze geloven mij ook niet dat ik met een Miracle Whip + 10 meter draad al 4 continenten heb gewerkt, met bijna o zonnevlekken. Hi.

    ReplyDelete

Popular Posts