Monday, November 10, 2008

Primeur op 40 meter

Ik heb altijd gewerkt op 20, 15 en 10 meter of 2 meter. Met mijn huidige set (stealth ham radio ;-)) FT817 en een whip antenne werk ik indoors. Nu heb ik een draad aan de whip gekoppeld van ongeveer 6 meter lang en uit het raam gehangen. Ik tune de antenne met de MW antenne en heb een Counterpoise van 4,8 meter en een Tunable Counterpoise System eraan en bereik een SWR van 1:1 zo ook op 40 meter. Vandaag de primeur, en jawel, gelijk bij mijn eerste aanroep werk ik met M3NFU, Tony uit North East England op 7093 KHz. Ik kom bij hem 5-9 + 10 db binnen. Wel asjemenou. Hij werkte ook met 10 watt. Ik sta er versteld van. Sinds 1976 radioamateur en voor het eerst op 40 meter band gewerkt. Gelijk daarna G3RAF, Jim uit Normanton gewerkt op 7123KHz. Ik kreeg 5-6 van hem. En OZ5BF, Bent uit Herlev, op 7160 KHz. van hem kreeg ik 5-5. De laatste twee boven de 7100 KHz gewerkt waar nu 's avonds nog veel omroepstations zitten. Dat is hopelijk volgend jaar maart voorbij. Dan moeten die omroepstations verdwenen zijn uit dat stuk van de 40 meter band. Het wordt allemaal nog wat als ik er een echte antenne aanhang en de condities super zijn. Hi.
Verder nog gewerkt: F6BNM, Stefan uit Versailles op 7071 KHz; M3TUC, Tuc uit Carlisle op 7080 KHz; Alle QSO's met SSB.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts