Friday, November 7, 2008

Pile up



Een leuk filmpje die ik tegen kwam op Youtube. Waarschijnlijk kennen de meeste dit filmpje wel. Het blijft een raar fenomeen, de pile up. Tig zendamateurs die door elkaar roepen om dat ene station te kunnen werken. En niet alleen roepen, nee, zelfs tunen op de frequentie schijnt normaal te zijn. Ik als QRP-er ben al blij met elk station. Bij een pile up maak ik meestal geen kans. De grote jongens uit het Oostblok en ItaliĆ« blazen mij wel weg. Als er geen condities zijn wordt het werken al vrij moeilijk met laag vermogen, en als er wel condities zijn dan roept bijna iedereen DX ‘outside Europe’ ja, en dan valt er weer niks te werken. Dat zijn de HF banden. En op VHF is meestal alleen maar slap geleuter, waar ik doorgaans geen licentie voor hoef te hebben. Nu weet ik weer waarom ik 25 jaar geleden als amateur was afgehaakt. Er is niet veel veranderd. Toch is het luisteren op de amateur banden nog het meest fascinerende. Ik ben ooit begonnen als luister amateur, NL 1008. En dat luisteren heeft iets magisch. Als ik gericht ben op zenden dan luister ik veel minder intensief, want dan wil ik verbindingen maken. Daar is dan de aandacht op gericht, maar als ik me voorneem om alleen te luisteren dan ben ik daar veel intenser mee bezig. Ik hoor dan bijzondere stations in de ruis opduiken terwijl 5 khz hoger tientallen amateurs door elkaar schreeuwen voor dat ene DX station. Rare lui, die zendamateurs. Komt daar misschien de benaming amateur dan vandaan? Vast.

No comments:

Post a Comment

Popular Posts