Friday, September 5, 2008

Morse

Om toentertijd de begeerde A machtiging te halen moest ik morse gaan leren. Ik dacht dat leer ik nooit en 12 woorden per minuut leek een onhaalbare exameneis. Gelukkig vond ik een clubje zendamateurs die onder de bezielende leiding van PA0HKE (Hopeloos Crimineel Eigenwijs, wie kent hem nog?) uit St.Pancras op 2 meter een morse training deed. We trainden elke dag een half uur, en als de moed in de schoenen zonk dan kreeg je meteen een peptalk van PA0HKE. 'Al ligt je kat op sterven en je oma is jarig, je komt elke avond hier oefenen,' zei ie dan. Uiteindelijk zijn we allen geslaagd, na elke avond een dik jaar oefenen. In de jaren zeventig maakte ik vrijwel alle QSO's met CW. De snelheid lag op een gegeven moment tussen de 25 en 30 woorden per minuut. Gewoon doen, elke dag. Maar na 25 jaar van QRT, is er niets meer van die snelheid over. Aargh! Ik kan nu weer helemaal opnieuw beginnen. En PA0HKE is al jaren overleden. Dus ik moet op een ander manier weer CW oefenen. Hier staat een leuk artikel over de Koch methode. En met deze Morse Code Translator kan je leuk online oefenen. Hup, daar ga ik weer...

4 comments:

  1. Ik zou gaan voor PSK31.

    ReplyDelete
  2. @PE2KP: Dat lijkt me ook erg leuk om te doen. Ik moet me daar eerst even in verdiepen.

    ReplyDelete
  3. Nou, wat houd je tegen, wij zijn bij de DLZA begonnen met de opzet om morsen op te halen of nieuw te leren volgens de Koch methode.

    PA3FBL (gerry uit den Bosch heeft dit opgezet. Hij is nog wel bezig om dit e.e.a. puntjes op te i te zetten. Hij wil de cursus in een nieuw jasje steken, maar hij vind het aantal aanmeldingen weinig en wil daar niet eerder iets aan doen voordat er voldoende aanmeldingen zijn. Je voelt hem al aankomen!

    Hoe gaat dit? Via www.delta-india-golf.com kan je jezelf aanmelden bij de DLZA. We hebben mondeling via Teamspeak (2) contact via de computer en er zijn rooms (ruimtes) waar alleen leerlingen kunnen komen en spreekrechten hebben.
    Headset of speakers en microfoon is een vereiste.

    Heb je dit niet, dan kan je dit via de DIG site downloaden en installeren. Je zal je eerst op de DIG site moeten registeren en vervolgens op teamspeak met behulp van SA (Server Administrator). Ook een kopie van je registratiebewijs emailen naar digteam@delta-india-golf.com. De SA's zorgen er dan voor dat je geregistreerd wordt op de Teamspeak server en spreekrechten krijgt in de rooms waar je licentie je toegang toe geeft.


    De DLZA is een aparte omgeving waarin de N, F en CW cursus wordt gegeven. Als je alleen CW wilt doen, zie je dus niks van N of F. Het is allemaal apart d.m.v. toegekende sleutels voor de cursussen.

    Je leert van vooraf aan alle letters en tekens en d.m.v. testen mee te schrijven leer je eerst goed opnemen voordat je gaat sleutelen.

    Overtuigd?

    Zie http://www.delta-india-golf.com/readarticle.php?article_id=39

    PE1POV (gaatze) houdt bij wie voor welke cursus is aangemeld en zorgt ervoor dat je een account krijgt met een password. Let op, het kan zijn dat er 10 Euro gevraagd wordt als borg voor het account.

    Groetjes, Vincent PA3VIN

    ReplyDelete
  4. @Vincent: Mijn prioriteit ligt nu meer bij SSB omdat ik vroeger eigenlijk alles had gewerkt met CW en QRP. Nu heb ik de uitdaging aangenomen om met 5 watt SSB zoveel mogelijk landen te werken. Hoewel ik wel bezig ben om het CW op te poetsen, maar daarmee doe ik rustig aan. En dat ik gewoon op eigen houtje, want morse verleer je niet. Dat zit zo in mijn systeem ingebakken, dat krijg ik er niet meer uit. Ik ben alleen de snelheid van vroeger kwijt. Maar dat komt wel weer goed. Bedankt voor je suggestie en succes met de CW cursus natuurlijk. 73, Paul | PA9B

    ReplyDelete

Popular Posts